Folder til ansatte: Om bisidderordning

Patienter, som skal til lokal dialogsamtale i forbindelse med deres klagesag, har lov til at tage en bisidder med til samtalen.

Danske Patienter har udarbejdet en folder til ansatte i sundhedsvæsenet om bisidderordningen. For patienter, der skal deltage i en dialogsamtale med sundhedsvæsenet i forbindelse med deres klagesag, kan tage en bisidder med til deres samtale.

Inden dialogsamtalen kan du som medarbejder i sundhedsvæsenet oplyse patienter og pårørende om muligheden for at tage en bisidder med, hvis de i forbindelse med deres klagesag har valgt at deltage i en dialogsamtale. I den forbindelse kan du oplyse om muligheden for at benytte en bisidder fra Danske Patienter. Du kan også henvise til en patientvejleder.

Under dialogsamtalen skal du være opmærksom på, at det er patienten, der er hovedpersonen. Bisidderen lytter, men kan godt efter aftale med patienten stille spørgsmål eller komme med forslag på vegne af patienten undervejs i samtalen.

Her fortæller en af Danske Patienters bisiddere om sin rolle som bisidder – og hvad der kendetegner en god dialog.

Hent folderen her.