Fake eller fakta: Kampen om sandheden på de sociale medier
Kontroversielle og falske sundhedstips vinder ofte over fakta på sociale medier. Patientforeninger har en vigtig opgave i at kommunikere sandheden til patienterne – men de kan umuligt løfte den alene.
Glem alt om olie og guld. Vi lever i en tid, hvor det mest værdifulde aktiv er folks opmærksomhed. Det forklarer Vincent Hendricks, som forsker i informationsbobler på sociale medier.
Informationsbobler er en slags overophedning, hvor der er et misforhold mellem, hvad informationen er værd og hvad folk får hidset hinanden op til at tro, at det er værd – ligesom man kender det fra bobler på bolig- og aktiemarkedet. Ifølge Vincent Hendricks er de sociale medier et gunstigt miljø for informationsboblerne, fordi alle kan komme til orde med deres budskaber – uanset om de er sande eller falske:
Farlige sundhedsråd
Det er især en udfordring i sundhedsdebatterne, hvor der hurtigt kan florere halve sandheder og misinformation om, hvad der er sygt eller sundt. Og det kan have alvorlige konsekvenser for befolkningens helbred, mener Ida Donkin, læge og ph.d., som for en stund har skiftet hospitalsarbejdet ud til fordel for titler som forfatter, debattør og kommende sundhedsredaktør på en ny kanal SundhedsTV.
Hendes mission er at gøre det nemmere for borgere og patienter at navigere i det, hun kalder sundhedsjunglen. Det kræver blandt andet, at lægerne bliver bedre til at formidle sundhedsstof i øjenhøjde, og at de er aktivt til stede med faktabaserede budskaber på de sociale medier, så sundhedsmyterne kan aflives.
► Læs også: Facebook-ekspert om anonyme opslag: Patientforeninger bør forberede sig
Algoritmen favoriserer ikke fakta
En af årsagerne til, at det er svært at trænge igennem misinformationen er ifølge Vincent Hendricks, at informationsmarkedet er ureguleret. Det gør kampen om sandheden ulige:
Selv de opslag, som i de flestes øjne åbenlyst indeholder falsk information, bliver spredt hurtigt, fordi det får folk til at reagere – for eksempel ved at de deler det, fordi det er så langt ude, at det er sjovt.
Ifølge Vincent Hendricks er det svært at prikke hul på de negative bobler af fake news og misinformation, fordi dem med sandheden er en såkaldt ”reguleret handler”, der spiller efter visse regler:
Patientforeningerne har vigtig rolle
Ifølge Ida Donkin skal man ikke vente på, at tech-giganterne løser problemet med spredning af misinformation ved at ændre algoritmen. Derfor mener hun, at også patientforeningerne har et stort ansvar, fordi de er tætte på specifikke patientgrupper i online communities, hvor mange brugere søger rådgivning til deres sygdom.
Hun anerkender dog, at det er en stor opgave at holde styr på, hvilke sundhedsråd der er gode og dårlige – for eksempel inden for alternativ behandling, som mange patienter tyer til i håbet om helbredelse. Især hos de mindre patientforeninger, som ikke har ansat kliniske specialister inden for deres sygdomsområde, kan opgaven være svær.
Skab positive bobler – sammen
Ida Donkin opfordrer derfor til, at man indgår samarbejder på tværs af foreninger, myndigheder og virksomheder, så man er flere, der deles om udgiften. Det vil samtidig minimere støjen af information til gavn for patienterne.
Vincent Hendricks mener også, at patientforeninger skal udvælge de vigtigste dagsordner og satse på dem med veludførte kampagner eller influencers, som har det rette publikum, hvis de skal trænge igennem.
Og så kan foreningerne med fordel tænke i, hvordan de sammen kan skabe gode informationsbobler på de sociale medier. For eksempel ved at bruge positive aktivitetsmobiliserende følelser som håb og humor.
Hvad er sundt og hvad er usundt?
Der findes sundhedsråd om alt – især på internettet. Det kan være svært at finde hoved og hale i hvad der er myter, personlige fortællinger eller vigtige underbyggede sandheder.
Derfor har en gruppe læger startet platformen Læger Formidler, hvor de løbende tager udbredte sundhedsmyter op.
Læs mere om Læger Formidler her.
Om bobledannelse
Informationsbobler kan beskrives som en irrationel måde kollektivt at skabe overbevisninger, præferencer og handlinger baseret på social påvirkning.
De sociale medier er et gunstigt miljø for bobledannelse, fordi sociale aktiver som respekt, status og anerkendelse bliver handlet til overpriser for likes, kommentarer og retweets.
Læs mere om Center for Informations- og Boblestudier her.
Vincent Hendricks fortæller om informationsbobler
Facebook-ekspert om anaynome opslag: Patientforeninger skal forberede sig
Facebook vil indføre anonyme opslag i patientgrupper.
Det gør det svært for brugerne at forholde sig kritisk til afsenderens motiver. Patientforeninger bør forberede sig, siger Astrid Haug, som er ekspert i sociale medier.