Patienterne bør være kernen i dialog om patientsikkerhed

Pressemeddelelse

Gode tiltag fra sundhedsministeren om fokus på læring i tilsynet med sundhedsvæsenet. Fokus bør være på det fælles mål: Bedre sikkerhed for patienterne.

Den seneste tid har læger og sygeplejersker givet alvorlig kritik af Styrelsen for Patientsikkerhed – senest i et brev fra 9.000 læger med et såkaldt mistillidsvotum til styrelsens direktør.

Sundhedsvæsenet er under pres, og de sundhedsprofessionelle oplever, at det er vanskeligt for dem at udføre deres arbejde. De er bekymrede for, hvilke konsekvenser det får for dem personligt, hvis de i farten ikke overholder reglerne fra styrelsen – og derfor er det forståeligt, at de reagerer.

Men i diskussionen af arbejdsforhold og omfanget af krav om dokumentation og tilsyn er det vigtigt, at vi sikrer en konstruktiv dialog, der ikke skygger for det fælles mål om at skabe et trygt og sikkert sundhedsvæsen for patienterne.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby har i formiddag offentliggjort otte konkrete tiltag, som skal øge lægers og sygeplejerskers tillid til arbejdet med tilsyn og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet. Det er gode initiativer, som skal fremme læring i sundhedsvæsenet.

Ingen læger eller sygeplejersker ønsker at skade patienter. Men vi skal huske, at det først og fremmest er ulykkeligt for patienten og dennes pårørende, når der sker alvorlige fejl. Derfor kan de skadeslidte patienter og efterladte ikke være tjent med den måde, debatten hidtil har foregået på, siger formand Camilla Hersom fra Danske Patienter.

► Læs hvad Danske Patienter har udtalt til Altinget her.

Vigtigt med stærkt tilsyn

I 2015 styrkede man Styrelsen for Patientsikkerheds arbejde med at føre tilsyn. Det skete efter flere sager, hvor styrelsen ikke havde opdaget alvorlige problemer i systemet. Et fokus på læring og tillid kunne ikke stå alene – der var behov for, at styrelsen kunne gribe hurtigt ind dér, hvor tingene gik helt galt.

Det var nødvendigt at styrke tilsynet. Det skete i forlængelse af en række ulykkelige sager, hvor psykiatere og andre sundhedspersoner var til fare for patienterne, og hvor ledelserne i sundhedsvæsenet og tilsynet var alt for længe om at reagere trods gentagne advarsler fra patienter og sundhedsprofessionelle, siger Camilla Hersom.

Det nye tilsyn er ikke perfekt. Og derfor er det godt, at ministeren sammen med Styrelsen for Patientsikkerhed vil styrke fokus på ledelsesansvaret for fejl i sundhedsvæsenet. Hvis det er et problem for sundhedsvæsenets medarbejdere at føre journal og dokumentere de nødvendige informationer i behandlingsforløbet på grund af tidspres, skal problemet selvfølgelig adresseres til ledelserne og i sidste ende politikerne.

Der er også god grund til at se på, om man kan styrke læringsprocessen, så fejl fører til forbedringer for de næste patienter, der møder systemet – og det er god grund til at se på, om kravene til dokumentation er rimelige.

Hvis der er overflødige dokumentationskrav, bør disse selvfølgelig ændres. Men det er vigtigt, at vi husker at holde fokus på patienternes sikkerhed i udmøntningen af de otte initiativer fra ministeren. Derfor forventer vi også at blive inddraget i det videre arbejde, siger Camilla Hersom

Læs også: Et effektivt tilsyn gavner patienterne

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Danske Patienter er tilfredse med, at vi har fået et tilsyn, der reagerer hurtigt, når sundhedspersoner er til fare for patientsikkerheden. Men lægernes bekymringer skal tages alvorligt.

Læs nyheden her.

Patienternes tarv er vigtigst

none

I marts 2016 blev der præsenteret et lovforslag, som gør det lettere at fratage autorisation fra læger, der ikke lever op til kravene for patientsikkerhed. 

Læs Danske Patienters høringssvar til lovforslaget her.

Hvad er risikobaseret tilsyn?



Risikobaseret tilsyn betyder, at Styrelsen for Patientsikkerhed holder øje med patientens "fodspor". Se mere i videoen.