Undersøgelse: Læger spørger ikke ind til patienters trivsel

Inddragelse

Mange patienter bliver ikke spurgt ind til vigtige ting som livsstil og trivsel. Det viser en undersøgelse fra KMD Analyse. Det er et alarmerende tegn på manglende brugerinddragelse, mener Danske Patienter

Tre ud af fire patienter. Så mange oplever, at lægen ikke spørger til deres livsstil, adfærd, psykiske trivsel og personlige forhold – og det er på trods af, at der fortsat kommer større fokus på brugerinddragelse i sundhedsvæsenet.

Undersøgelser og erfaringer viser, at det giver bedre resultater og forløb, når man inddrager patienterne i behandlingsforløbet. Patienterne ligger inde med brugbar viden, fordi det er dem, som oplever behandlingen og de virkninger, der følger med. Men alligevel viser en undersøgelse fra KMD Analyse, at kun hver fjerde borger oplever at blive spurgt ind til sin samlede livssituation.

Det er bekymrende. Viden om patienternes samlede livssituation kan have afgørende betydning for at kunne give den rette behandling. Derfor er det vigtigt, at lægerne får denne viden, siger vicedirektør Annette Wandel fra Danske Patienter.

Man ved blandt andet, at personer med fysiske sygdomme er i forhøjet risiko for at udvikle psykiske lidelser – som for eksempel depression og angst. Disse psykiske følgevirkninger er vigtige at holde for øje, når behandlingsforløbet af den fysiske lidelse planlægges – ellers kan det få alvorlige konsekvenser for patientens samlede helbred.

Og viden om patientens livstil og prioriteter i hverdagen er vigtig for at kunne vælge en behandling, der passer til dét liv, patienten ønsker at leve.


Læger efterspørger viden

Lægerne i undersøgelsen fra KMD Analyse giver udtryk for, at de gerne vil have den viden, patienterne ligger inde med.

To ud af tre læger finder informationer om patientens livssituation nyttige i konsultationerne. Derfor kan man undre sig over, at patienterne ikke bliver spurgt ind til disse informationer.

Undersøgelser gennemført af Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) tilbage i 2014 og 2015 viser, at mange sundhedsprofessionelle ser manglende tid som en barriere for at kunne inddrage patienterne. Danske erfaringer viser dog, at inddragelse ikke behøver at tage længere tid, når først det er implementeret.

Når lægerne ikke inddrager patienterne, men gerne vil, ser vi det som et behov for, at brugerinddragelsen sættes i system. Lægerne skal understøttes med konkrete redskaber og kompetencer til at bruge dem. Det kræver, at der bliver lagt en klar ledelsesstrategi, som sigter mod at inddragelsen bliver en fast del af konsultationerne. Sker det, kan det både sikre bedre kvalitet for patienterne og mere rationel anvendelse af lægernes tid, siger Annette Wandel.

Danske Patienter mener, at det er af afgørende betydning, at brugerinddragelsen bliver stillet som kvalitetskrav til det samlede sundhedsvæsen. Det vil understøtte, at lederne på hospitalerne og de praktiserende læger gør det til en systematisk del af de enkelte praksisser.

Kontakt

Annette Wandel. Foto: Tea Petersen

Annette Wandel

Vicedirektør

Undersøgelsen

Undersøgelsen, Population Health Management, er gennemført af KMD Analyse.
Data er indsamlet fra maj til juni 2017 og bygger på svar fra 2005 borgere og 724 læger.
Find rapporten her

Brugerinddragelse i Danmark

ViBIS følger løbende med i, hvordan brugerinddragelse i Danmark bliver afprøvet og implementeret – blandt andet ved hjælp af vores projektdatabase.

Se projektdatabasen her.