Kontaktpersonordningen er en fiasko
Danske Regioner offentliggør i dag den nye landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser. Den viser, at ordningen om at tildele patienter én kontaktperson ikke fungerer i praksis.
Danske Regioner offentliggør i dag den nye landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser. Den viser, at ordningen om at tildele patienter én kontaktperson ikke fungerer i praksis.
Der er en, der er to, der er tre. 43 procent af de danske patienter har mere end én kontaktperson i forbindelse med deres behandling af alvorlig sygdom – og 22,3 procent har slet ingen. Det viser tallene i den landsdækkende undersøgelse af patienters oplevelser 2011. Det betyder, at den kontaktperson-ordning, man har forsøgt at indføre via Sundhedsloven og Den Danske Kvalitetsmodel, er en fiasko.
Flere fejl i behandlingen
Når patienterne har for mange – ellers slet ingen – kontaktpersoner, betyder det, at der ikke er nogen til at skabe sammenhæng i behandlingen af patienten. Det kan resultere i, at en behandling sættes for sent i gang, at patienten ikke ved, hvordan han eller hun skal forholde sig til sin sygdom – og i værste tilfælde, at der sker alvorlige fejl i behandlingen.
Giv patienterne en forløbskoordinator
Det er ifølge Danske Patienter nødvendigt, at patienterne har én fast person, der kan sikre sammenhæng i behandlingen – også på tværs af de forskellige sektorer i sundhedsvæsenet. Det gælder især for patienter med kronisk sygdom.