Publikationer
Her finder du vores publikationer – heriblandt undersøgelser, rapporter og casekataloger.
Publikationerne er inddelt i tre afsnit: Publikationer produceret af Danske Patienter, publikationer produceret af Danske Patienters Videns- og Kompetencecenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS), og publikationer udarbejdet i projektet Skole for mig, der handler om kronisk eller langvarigt syge børns udfordringer i grundskolen.
-
Skole for mig har undersøgt, hvilke udfordringer elever med kronisk og langvarig sygdom møder i folkeskolen – og udviklet redskaber til skolerne. Her er evalueringen af projektet.
-
Gennem leg og kreative øvelser giver temadagen eleverne indblik i, hvordan det er at have en sygdom. Dagen lever op til relevante fagmål.
-
Temadagen til udskolingen er en hel undervisningsdag, der giver eleverne indblik i, hvordan det er at have en sygdom på en reflekteret og lærerig måde.
-
Børn med psykisk sygdom er ofte udfordret i skolen – både socialt og fagligt. Læs, hvordan du kan hjælpe børnene med at leve så normalt et skoleliv som muligt.
-
Sygdom påvirker børns energi og overskud. Skole for mig har lavet dette tema om børnenes oplevelser, og hvordan skolens voksne kan støtte børn med sygdom, der kæmper med træthed.
-
Skolelederen er blandt de personer, som kan have størst betydning for, at skolebørn med langvarig eller kronisk sygdom klarer sig igennem en udfordret skoletid.
-
Skolebørn med sygdom får ikke den støtte, de har krav på. Det har store faglige og sociale konsekvenser for børnene, viser en rundspørge fra Skole for mig.
-
Hvilke rettigheder har et skolebarn, der er ramt af sygdom? Hvem har pligt til hvad? Få overblik over alle regler her.
-
Få gode råd og tips til, hvordan man med et godt skole-hjem-samarbejde sikrer en gensidig dialog til gavn for barnet.
-
Gode rammer og et inkluderende miljø, hvor der er plads til alle, er vigtigt for børn med sygdom. Her kan du få inspiration til, hvordan I skaber en god skoleånd hos jer.
-
Hvad betyder venskaber for børn, der er ramt af sygdom? Det korte svar er: Alt. Dette tema indeholder tips og redskaber til, hvordan man skaber et støttende fællesskab i klassen.
-
17 forældre fortæller om det svære skole-hjem-samarbejde, og hvordan det er at være hårdt presset som forælder til et kronisk sygt barn.
-
Hvilke overvejelser gør børn sig, inden de fortæller om deres sygdom til klassekammeraterne? Her kan du læse, hvordan man bedst støtter dem i beslutningen.
-
Det kan være en stor udfordring at vende tilbage til klassen efter langvarigt fravær. Læs om, hvordan man kan hjælpe barnet tilbage til det faglige og sociale fællesskab.
-
Særlige aftaler – eller særregler – er de regler, der sikrer, at børn med kroniske sygdomme kan være med, hvor det er vigtigst – både fagligt og socialt.
-
Hvad kan du som lærer gøre for at hjælpe børnene i klassen med at mestre smerterne bedst muligt? Det kan du få mere at vide om i denne publikation.
-
Det kan være en udfordring at have et barn i klassen, der skal tage medicin i skoletiden. Her kan du blive klogere på, hvordan du som lærer bedst støtter barnet i at mestre sin egen behandling.
-
Bliv klogere på, hvordan teknologiske løsninger kan understøtte børns faglige og sociale trivsel, selvom de er fraværende på grund af sygdom.
-
I denne publikation kan du læse om reglerne for sygeundervisning – og høre børnene og deres forældres bud på, hvordan man bedst tilrettelægger den, så faglige huller undgåes.
-
Dette review samler de sidste 10 års forskning af, hvilke konsekvenser sygdomme har for børns skoleliv.