Redskaber til lærere

Her finder du redskaber og undervisningsmateriale, som kan støtte dig i at hjælpe elever med sygdom. Du finder blandt andet temadage, dialogark og sjove aktiviteter, der kan øge hele klassens trivsel.

none

I boksene neden for finder du alle de redskaber, som Danske Patienter har udviklet i samarbejde med børn, der selv er ramt af sygdom. Nogle af redskaberne kan bruges som undervisningsmateriale med øvelser for hele klassen, mens andre skal bruges i samarbejde med den enkelte elev, der er ramt af sygdom. 


none

Temadagen er en hel undervisningsdag, der giver eleverne indblik i, hvordan det er at have en sygdom på en sjov og lærerig måde. Dagen indeholder konkrete redskaber og lever op til relevante fagmål.

none

Temadagen er en hel undervisningsdag, der giver eleverne indblik i, hvordan det er at have en sygdom på en sjov og lærerig måde. Dagen indeholder konkrete redskaber og lever op til relevante fagmål.

none

Med denne øvelse skal eleverne sætte ord og emojis på, hvordan de oplever det, når de er løbet tør for energi – og hvordan de lader deres batterier op. Øvelsen er tilpasset til 1.-4. og 5.-7 klasse.

none

Der er mange myter og misforståelser om sygdom blandt skolebørn. Med denne faktaquiz kan klassen få aflivet nogle af dem – til gavn for de børn, der er ramt.

none

Der er ikke noget som en god historie. Læs en af disse tre fortællinger højt for eleverne, og brug dem som afsæt til en snak om, hvordan sygdom kan være en begrænsning for dem, der er ramt.

none

Det er nemt at glemme de elever, som ikke er fysisk tilstede i klassen. Med denne bold, som er sjov at udfylde, får klassen et redskab til at huske at holde kontakten til dem, som er fraværende.

none

Venner betyder alt for børn med sygdom. Men hvordan er man en god klassekammerat? Det kan I diskutere med hjælp af denne øvelse.

none

Det gavner trivslen hos børn med sygdom, at klassen laver aftaler for, hvordan I tager hensyn og støtter hinanden. Udfyld denne plakat og hæng den op i klassen.

none

Denne øvelse, som egner sig til udskolingen, kan sætte gang i refleksioner over de dilemmaer, som børn med sygdom møder i skolen.

none

Det er nemmere at forstå noget, man har mærket på sin egen krop. Med disse nemme og sjove øvelser kan eleverne få en fornemmelse af, hvordan det er at være syg.

none

Her finder du videoer om børn og unge med sygdom. Videoerne sætter fokus på deres særlige udfordringer med skole, identitet, venskaber og behandling.

none

Særlige aftaler kan være nødvendige for, at børn med sygdom kan være med i mest muligt. Dialogarket kan være en hjælp, når lærer og elev skal lave de særlige aftaler.

none

Hvad gør man, når en elev har en kronisk eller langvarig sygdom? Vi har lavet en handleplan, der giver et overblik over, hvordan man kan gribe sagen an.

none

Det kan være en udfordring at have et barn i klassen, der skal tage medicin i skoletiden. Dette redskab kan hjælpe dig som lærer med at holde styr på medicinen.

none

Faglige huller opstår hos børn, der går glip af undervisning, uanset hvor dygtige de ellers er i skolen. Som lærer kan du bruge denne tjekliste til at få styr på barnets faglige huller.

none

Hvordan sikrer man, at elever, der er fraværende på grund af sygdom, fortsat kan følge med – fagligt såvel som socialt? Få inspiration til digital teknologi her.