Historier til oplæsning
Der er ikke noget som en god historie. Læs en af disse tre fortællinger højt for eleverne, og brug dem som afsæt til en snak om, hvordan sygdom kan være en begrænsning for dem, der er ramt.
Hvad kan man – og hvad kan man ikke – når man har en sygdom? Det kan være svært at sætte sig ind i, når man ikke selv har prøvet det. Disse historier kan sætte tankerne igang hos børnene – og forhåbentlig være med til at give dem en større forståelse af, hvorfor deres syge klassekammarat kan have svært ved at følge med i frikvarteret eller timen.
Historierne er tilpasset klassetrinene 0.-2. klasse, 1.-3. klasse og 3.-5. klasse og de tager mellem 20 og 30 minutter at læse op. Brug dem gerne som anledning til en efterfølgende diskussion – for eksempel ud fra følgende spørgsmål:
- Hvad fejler (hovedpersonen)?
- Hvordan kommer sygdommen til udtryk i handlingen?
- Hvordan påvirker sygdommen (hovedpersonen)?
- Kan I genkende noget fra jer selv eller jeres venner?
- Ville historien være anderledes, hvis (hovedpersonen) ikke havde haft en sygdom?
0.-2. klasse
I historien møder vi haren Petra, som har gigt. Det betyder, at hun ikke kan være med til så mange lege, som før i tiden. Det kan hendes gode ven fra dyrehospitalet, Giraffen Guf, genkende. Han har nemlig astma.
1.-3. klasse
I historien skal brødrene Bertram og Asger på besøg hos deres mormor, hvor nabodrengen Balder venter på dem. Da den skildpadde, som mormoren har som en overraskelse til drengene, bliver væk, indledes jagten. Jagten har dog konsekvenser for Balder, fordi han har diabetes.
3.-5. klasse
En tur til loppemarkedet tager en dramatisk drejning for Katinka, Bastian, August og hunden Ommer, da de køber en gammel figur, som gemmer på et mysterie, der skal opklares. August har dog den udfordring, at han har astma.
Prøv en sygdom
Med få remedier kan børn prøve, hvordan det er at have en sygdom. Her er et par bud på nogle øvelser, hvor børnene på egen krop mærker de fysiske og psykiske begrænsninger af at have en diagnose.
Lærke har diabetes
Sygdommen fylder meget i Lærkes tanker. Hun er ofte bekymret for blodsukkeret, da hun er bange for at besvime. Hør hendes historie her.
Vil en elev fortælle mere om sin sygdom?
Hvis der er en elev i klassen, som har en kronisk sygdom, kan klassen tale videre om netop den diagnose – hvis den pågældende elev ønsker det. Der er dog en række ting, du som lærer skal være opmærksom på.
Læs mere om at fortælle om sygdom her.
Få mere viden om enkelte diagnoser
Du kan få mere viden om de særlige udfordringer, der er ved en lang række diagnoser, her.