Handleplan
Hvad gør man, når en elev har en kronisk eller langvarig sygdom? Vi har lavet en handleplan, der giver et overblik over, hvordan man kan gribe sagen an.
Det er vigtigt at tage hånd om elever med sygdom i skolen – og helst så tidligt som muligt, inden problemerne vokser sig større. Med hjælp fra denne handleplan, kan du som lærer eller leder sætte et forløb i gang, der inddrager relevante personer fra jeres skole, fra kommunen og fra elevens familie. Handleplanen kan desuden være med til at sikre, at der er opfølgning på forløbet. Den kan bruges til alle elever med sygdom – uanset diagnose.
Brug den for eksempel i forbindelse med nydiagnosticeret sygdom, opsporing af utilstrækkelig håndtering af sygdom, ændringer i barnets behov eller udfordringer i dagligdagen eller overgange og skift, for eksempel overgang fra indskoling til mellemtrin, skoleskift, udskiftning af lærere eller lignende.
Et stærkt skole-hjem-samarbejde
Et godt samarbejde mellem forældre og lærere er altid vigtigt, men når et barn har en kronisk eller langvarig sygdom, er det afgørende for alle, at skole-hjem-samarbejdet fungerer, og at dialogen er god.
Handleplanen kan bruges som redskab til at bevare et stærkt skole-hjem-samarbejde.
► Læs mere om udfordringer ved skole-hjem-samarbejdet her.
Få viden om børnenes særlige udfordringer
Selvom børn med sygdom er meget forskellige – også børn med samme diagnose – er det ofte de samme udfordringer, børnene slås med i skolen.
► Du kan læse om nogle af børnenes væsentligste udfordringer her.
Download handleplan
Du kan downloade handleplanen her.
Skoleledere: Sådan oplever vi børn med sygdom
Vi har spurgt 14 skoleledere om deres oplevelser af elever med kronisk sygdom.