Teknologiske løsninger ved langvarigt sygefravær

Hvordan sikrer man, at elever, der er fraværende på grund af sygdom, fortsat kan følge med – fagligt såvel som socialt? Få inspiration til digital teknologi her.

none

Skype, virtuel reality, Google Docs og robotter. Der bliver konstant udviklet nye teknologiske løsninger, så der er masser af muligheder for, at elever med langtidsfravær kan følge med i undervisningen hjemmefra eller fra hospitalssengen.

Men hvad kan de forskellige løsninger – og hvilken løsning skal man vælge? Det kan du blive klogere på her på siden.

Teknologi du allerede kender

To iPads og et stativ. Det er en af de mere simple løsninger, hvor en elev kan følge med i undervisningen via videoopkald. Fordelen ved denne løsning er, at de fleste skoler og elever i forvejen bruger iPads – så det kræver ikke den store tekniske snilde og er ikke en større økonomisk investering.

Til gengæld dækker løsningen ikke altid elevernes sociale behov. Det er for eksempel ikke muligt at høre, hvad der bliver hvisket om bagved skærmen, og man kan ikke se til siderne. Det kan betyde meget for den fraværende elev, at han eller hun kan følge med i, hvad der sker i klassen ud over de faglige ting.

Hvis man skal dække dét behov, kan man bruge robotter og virtuel reality, som er skræddersyet til netop elever med langtidsfravær.

Virtuel reality – en skolebænk i hjemmet

Med virtuel realitybriller kan den fraværende elev få følelelsen af at være til stede, selvom de er fraværende. Med et 360 graders kamera i klassen følger brillen elevens bevægelser, så eleven for eksempel kan snakke med sidemanden eller høre, hvad der foregår bagved.

Mit største ønske er, at det ikke tæller som fravær, når man følger med via brillen. Så ens fraværsprocens ikke bare stiger – det er en stressfaktor, fortæller Amanda Langkilde i klippet neden for.

Carl-Emil og robotten

Carl-Emil Egede Feldt fra Charlottenlund har lymfekræft, som binder ham til hospitalssengen. Ved hjælp af en robot kan han følge med i undervisningen og snakke med sine venner i skoletiden – og være med frikvartererne.
Mange tror, at det er fedt ikke at være i skole, men når du har været væk fra skolen i to måneder, er det ikke sjovt, fortæller Carl-Emil i klippet neden for.

Flere tips til nemme løsninger

Her er nogle tips til, hvordan skoler kan bruge teknologi ved fravær:

  • Dropbox er et alternativ til at dele filer med hinanden – asynkront af tid og sted.
  • Google Drive indeholder tekstbehandling, regneark og præsentationer, som man kender det fra Word, Excel og Powerpoint. Fordelen er, at Google Drive fungerer online – og ens filer er dermed ikke specifikt gemt på én computer. 
  • Skype er et gratis værktøj til videoopkald. Ved denne løsning følger en sygefraværende elev undervisningen på afstand via video med lyd.

    Videoopkald er generelt en god måde at inddrage syge elever på – de føler i højere grad, at de er "med" i klassen. Det kan for eksempel ske via iPads, som de fleste skoler i forvejen har.
  • Med sociale medier kan eleverne vise den fraværende elev, at han eller hun er savnet i klassen – for eksempel Snapchat eller Messenger. 

Hvad siger forskningen?

Hvorfor er det overhovedet nødvendigt, at sygdomsramte elever kan følge med i undervisningen på afstand?

Det korte svar er, at et højt fravær betyder, at eleven mister både faglig og social føling med klassen – og at selv simple teknologiske løsninger kan afhjælpe problemet. Så hvorfor ikke benytte sig af muligheden?

Skole for mig har gennemgået den internationale forskningslitteratur på området, og på den baggrund samlet den vigtigste viden i én publikation, som du kan finde her.