Dialogark om særlige aftaler

Særlige aftaler kan være nødvendige for, at børn med sygdom kan være med i mest muligt. Dialogarket kan være en hjælp, når lærer og elev skal lave de særlige aftaler.

none

Børn med sygdom kan have brug for særlige aftaler, der giver dem mulighed for at deltage så meget som muligt på trods af smerter, træthed eller andre følgevirkninger af deres sygdom. Det kan for eksempel være at barnet får lov til at gå ud af timen, sidde inde i frikvarteret eller passe sin sygdom i løbet af timen.

Dette dialogark er udviklet på baggrund af et børnepanel og deres diskussion af særregler. Det kan bruges som udgangspunkt for samtalen mellem lærer og elev, når det skal planlægges, hvilke særlige aftaler eleven har brug for.

Dialogarket kan hjælpe barnet med at få italesat nogle af de problematikker og behov, der er omkring særregler, så læreren og barnet sammen kan få lavet nogle særregler, der kan gøre hverdagen i skolen lettere for et barn med kronisk eller langvarig sygdom.

Download dialogarket her.

De særlige aftaler kan være en udfordring

Særlige aftaler kan være nødvendige for sygdomsramte børn for at trivsel og læring bliver bedst mulig. Men aftalerne kan også være en udfordring at leve med, fordi børnene inderst inde ikke ønsker dem.

De særlige aftaler minder dem om, at de er anderledes end de andre i klassen – og de kan også give anledning til mistro og misundelse fra de andre elever.

► Læs mere om udfordringen med at have brug for særregler i temapublikationen her.

Dialogark om særlige aftaler

Download dialogarket her.