Faglige huller

I denne publikation kan du læse om reglerne for sygeundervisning – og høre børnene og deres forældres bud på, hvordan man bedst tilrettelægger den, så faglige huller undgåes.

Faglige huller er, når børn efter en eller flere perioder med fravær er bagud i forhold til den læring og undervisning, som resten af klassen har fået. Børn med kroniske og langvarige sygdomme har ofte et højt fravær på grund af sygdomsudbrud, indlæggelser og kontrolbesøg – og faglige huller bliver derfor en direkte konsekvens af deres sygdom.

Den danske grundskole har en vision om, at alle børn skal blive så dygtige, som de har potentiale til. Derfor har børn ret til at modtage sygeundervisning og supplerende undervisning, så de kan indhente det forsømte, hvis de har et højt fravær.

I denne publikation kan du læse om, hvordan reglerne er på området, og hvordan børnene og deres forældre mener, at man bedst tilrettelægger den ekstra undervisning, så det faglige udbytte bliver optimalt.

Læs publikationen her.

Dato