Review: Skoleliv med sygdom

Dette review samler de sidste 10 års forskning af, hvilke konsekvenser sygdomme har for børns skoleliv.

Omkring hver sjette barn går i skole med en langvarig eller kronisk sygdom. Skole for mig har gennemgået meget af den eksisterende forskning, der ser på konsekvenser af at gå i skole med en sygdom.

Gennemgangen er blevet samlet i dette review, der beskriver, hvordan sygdom påvirker børnenes skoleliv i forhold til både læring, udvikling og trivsel. Udgivelsen samler kvantitativ litteratur, der sammenligner børn ramt af sygdom med raske børn, samt interviewundersøgelser, hvor børn eller forældre beskriver deres oplevelser med skoleliv og sygdom. 

Blandt andet viser litteraturen, at børn ramt af langvarig og kronisk sygdom er i øget risiko for dårligere trivsel i skolen. Samtidig skaber sygdommene fravær og træthed – og er med til at forhindre børnene i at deltage i de samme ting som deres jævnaldrene kammerater.

Danske Patienters håber, at dette review kan være med til at understøtte en øget interesse og bevågenhed over for børn ramt af kronisk og langvarig sygdom i den danske grundskole – for der skal være plads til liv med sygdom i skolen. 

Se hele reviewet her.

Dato