Kronisk syge børn tabes i folkeskolen
Børn med kronisk eller langvarig sygdom oplever ofte, at de skal kæmpe med skolerne for at få den sygeundervisning, de har krav på - selvom der er sammenhæng mellem sygefravær og karaktergennemsnit.
Har du 10 procent fravær eller derover, kan du se frem til at forlade folkeskolen med et gennemsnit, der er hele to karakterpoint lavere sammenlignet med dem, der har lavt fravær. Det viser en beregning, som Undervisningsministeriet har foretaget. Det rammer især børn med en kronisk eller langvarig sygdom, der på grund af sygdom, indlæggelser og kontrolbesøg har et højt fravær.
Hvert sjette barn i folkeskolen har en kronisk eller langvarig sygdom. Som udgangspunkt er de ligesom klassekammeraterne med hensyn til læringspotentialer og intelligens – men uden sygeundervisning, der skal hjælpe dem med at indhente det forsømte, bliver de stillet væsentligt ringere end deres raske klassekammerater.
Et af de børn, der ville have haft gavn af sygeundervisning, er 10-årige Rikke Bjerregaard. Hun lider af gigt – en sygdom, som i perioder på flere uger ad gangen holder hende i sengen.
Skolen vil ikke samarbejde
På grund af det høje fravær er Rikke Bjerregaard fagligt bagud i forhold til resten af klassen. Desværre oplever hun som andre syge børn, at der skal rigtig meget til, før skolen står klar med den nødvendige sygeundervisning. Selv om bekendtgørelsen om sygeundervisning slår fast, at skoleledelsen i samarbejde med forældrene skal vurdere, om der er behov for sygeundervisning, når fraværet samlet set overstiger 15 dage, kæmper Rikkes mor med skolen, der ikke vil erkende problemets omfang.
Nyt projekt vil hjælpe børnene
Danske Patienters nye projekt Skole for mig skal i løbet af de næste fire år forsøge at forbedre vilkårene for børn som Rikke Bjerregaard. Projektet sker i samarbejde med en række skoler og kommuner, og er støttet af Egmont Fonden med fem millioner kroner.
Skole for mig er ledet af projektchef i Danske Patienter, Charlotte Bredahl Jacobsen. Hun ser frem til, at der for alvor kan gøres noget for, at børn med kronisk sygdom får samme muligheder som deres raske klassekammerater for at udvikle sig fagligt.