Sygdomsramte elever skal også have et godt skoleliv

Nyhed
none

Der var sygdom og trivsel på skoleskemaet, da Skole for mig havde arrangeret en temadag for alle klasser på Hanssted Skole.

På Hanssted Skole skal alle tage ansvar for, at elever med fravær i kortere eller længere perioder føler sig som en del af fællesskabet på skolen. I efteråret satte skolen skub i en ekstra indsats i klasserne med en temadag, som Skole for mig havde arrangeret.

På temadagen fik eleverne prøvet, hvad det vil sige at have en kronisk sygdom. For eksempel ved at trække vejret gennem et sugerør under fysisk aktivitet, for at simulere astma eller lungeproblemer. På den måde lærer børnene at sætte sig i andres sted.

Det handler ikke om, at eleverne skal synes, det er enormt synd og forfærdeligt for dem, der rammes af langvarig sygdom, men de skal gerne få en oplevelse af, at deres støtte og måde at være en god ven på gør en stor forskel, forklarer Charlotte Bredahl Jacobsen, projektleder i Skole for mig til Københavns Lærerforening, som var med på dagen.

Fravær er en stor udfordring

Se billeder fra dagen

Københavns Lærerforening var med til temadagen. De har taget billeder af aktiviteterne og skrevet en artikel om dagen.

Se mere her.

Et vigtigt punkt på temadagen er fravær. En tom stol i klassen er nemlig ikke bare en tom stol. Den er et symbol på, at en elev er fraværende – for eksempel på grund af sygdom. For den elev, der er fraværende, er det rart at vide, at klassekammeraterne er opmærksomme på, at man er væk – at man mangler i klassen.

Som et helt konkret resultat af temadagen, skulle klasserne i fællesskab lave aftaler for, hvem der gør hvad, når en kammerat ikke er i skole på grund af sygdom. Klasserne udfyldte et såkaldt HAK-redskab og lavede retningslinjer for, hvordan klassen kan tage Hensyn, Affære og Kontakt.

Det er alle vigtige punkter ifølge Hanne Wrist Møller, der er AKT-lærer på Hanssted Skole – men især den sidste er relevant. Hvis man er syg i en længere periode, kan man helt miste kontakten til sine kammerater. Derfor er det vigtigt, at skolen og vennerne lader høre fra sig.

Det er vigtigt, at man ikke bare prikker eleverne af og konstaterer, at der er nogen, der er fraværende, men man skal forholde sig til, at der er nogen, som mangler – det skal hele klassen gøre, siger Hanne Wrist Møller fra Hanssted Skole.

I løbet af foråret kan flere af Skole for migs samarbejdsskoler afprøve temadagen. Når undervisningsmaterialet er afprøvet og tilpasset, kan alle landets skoler bruge temadagen.

"Det hjælper at tale om tingene"

To af eleverne på Hanssted Skole, som er udfordret af sygdom, har ladet sig interviewe af Københavns Lærerforening.

De synes godt om temadagen, fordi det hjælper at tale om tingene.

Læs deres historier her.

Redskaber fra Skole for mig

Projektet udvikler løbende redskaber og øvelser, som skoler kan bruge til at gøre skolelivet nemmere for børn med kronisk sygdom.

Find dem her.