Fokusgruppe med skolelærere
Vi inviterer lærere til at kvalificere en temadag og to redskaber, som antropologer og skolebørn har udviklet i projektet Skole for mig. Formålet er at gøre skolelivet nemmere for børn med sygdom.
I hver skoleklasse sidder der i gennemsnit tre til fire elever med en kronisk eller langvarig sygdom, der risikerer at påvirke deres skolegang negativt. Langvarigt fravær, faglige huller, smerter og manglende energi er blot nogle af de følgevirkninger af sygdom, man som lærer må håndtere i samarbejde med eleven og eventuelt forældre.
Danske Patienter har i regi af projektet Skole for mig udviklet en række redskaber, som skal hjælpe lærere og elever til i fællesskab at tage hånd om de udfordringer, der kan opstå i skolen som følge af sygdom. Et af de redskaber er en temadag for hele klassen, som også indeholder to konkrete redskaber, der har fokus på fravær og trivsel.
Temadagen er blandt andet afprøvet på klasser fra Hanssted Skole i København. Du kan læse mere om temadagen og hvordan det gik her.
Redskaberne og temadagen er udviklet i samarbejde med antropologer og børn, der selv er ramt af sygdom. Men hvis de skal have gang på jorden i skolernes virkelighed, har vi også brug for lærerfaglig ekspertise.
Lærerne er skolens eksperter
Lærerne er eksperter i hverdagen og rammerne på skolen. De kompetencer har vi brug for til at kvalificere vores temadag og de tilhørende redskaber. Hvordan virker temadagen som koncept? Er indholdet brugbart i praksis? Hvilke potentielle barrierer kan der være? Hvordan kan redskaberne blive mere anvendelige?
Derfor indbyder vi lærere til at deltage i vores fokusgruppe. Du behøver ikke at have personlig erfaring med elever med kronisk eller langvarig sygdom for at deltage – og du kan bede din skoleleder om fri til at være med, så jeres skole kan få nye værktøjer og idéer til at håndtere elever med kronisk sygdom.
Vi sørger for lækker forplejning og en gave, som tak for, at du deler din viden med os.
Se stemningsvideo fra mødet i vores anden fokusgruppe her: