Masterclass: Bliv klædt på til at lede og facilitere processer, hvor brugerne er med til at træffe vigtige beslutninger

Kurser og workshops
15. maj kl. 10.00 - 12. juni 2024 kl. 15.45

På denne Masterclass får du hænderne helt ned i mulden, når vi giver dig viden om nye metoder og værktøjer, og guider dig til at bruge dem i praksis – vi håber derfor at se dig, som har brugerinddragelse på to-do-listen. 

Patienter og pårørende er med til at træffe vigtige beslutninger om vores sundhedsvæsen i tæt samarbejde med klinikere, ledere og andre specialister. 

Dette kursus er designet til konsulenter og ledere, som har erfaring med at samarbejde med brugere i mindre og større projekter - og som savner konkrete værktøjer til at facilitere et meningsfuldt samarbejde. Det kan for eksempel være i faglige arbejdsgrupper, sundhedsklynger, behandlingsråd, medicinudvalgets fagråd, regionernes patientinddragelsesudvalg og lignende.   

Kurset forløber over to hele dage, hvor der vil være oplæg, gruppedrøftelser og afprøvning af metoder. Som en del af forløbet er der mulighed for 1:1-samtale med underviserne, hvor du kan få sparring på en selvvalgt problemstilling.  

Når du har gennemført Masterclass, er du hundredmetermester i at:

  • Planlægge og drive processer, hvor videnstunge beslutninger træffes sammen med brugerne.  
  • Rekruttere brugere, så der er et match mellem brugernes viden og den opgave, de skal bidrage til. 
  • Gøre det attraktivt for brugerne at samarbejde med jer.   
  • Bruge værktøjer og metoder, der kan hjælpe dig med at skabe et samarbejde, der er meningsfuldt for alle parter.  
  • Forberede både brugere og medarbejdere i organisationen til et godt
    samarbejde.  
  • Sikre, at brugerne kommer meningsfuldt til orde, så der bliver lyttet til deres input.

Erfarne undervisere

Underviserne på kurset fylder ikke bare på med teoretisk viden. De er selv ansvarlige for projekter i sundhedsvæsenet, hvor facilitering af organisatorisk brugerinddragelse er én af flere vigtige opgaver. De ved, hvad der kan være svært – og hvad der virker i praksis. De erfaringer får du glæde af på kurset.  

Kursus i hjertet af København

Kurset afholdes i vores lokaler i Kompagnistræde den 15. maj og 12. juni, og vi forsøder selvfølgelig dagene med morgenbrød, lækre sandwiches samt eftermiddagskaffe og kage.

Som deltager har du allerede erfaring med at samarbejde med patienter og pårørende, og kender til organisatorisk brugerinddragelse.

Prisen er 4500 kr. eksklusiv moms.

Dag 1 // 15. maj kl. 10.00-15.30
  • Tendenser indenfor organisatorisk brugerinddragelse
    Du får en indflyvning i feltet og dets metoder og værktøjer.
  • Nyt fra forskning indenfor brugerinddragelse
     Feltet er i stor udvikling, og vi ser på ny forskning indenfor organisatorisk brugerinddragelse.
  • Processtyring og planlægning
    Hvad er formålet med at inddrage brugerne, og hvordan anvendes deres viden? v. Mette Munch-Petersen, projektleder i ViBIS
  • Brugerne har ordet
    Erfarne brugerrepræsentanter fortæller om deres oplevelser med at blive inddraget i organisatoriske inddragelsesprocesser.
Dag 2 // 12. juni kl. 10.00-15.30
  • Brugerinddragelse fra et ledelsesperspektiv
    Sidsel Kofoed, Leder af kvalitet, patientinddragelse og uddannelse på Bornholm  Hospital, fortæller om de gode erfaringer fra Sundhedsklynge Bornholm.
  • Rollen som facilitator. 
    Der sættes fokus på facilitatorens rolle og den faglighed, der ligger i at samarbejde med brugere v. Tine Laurine Rosenthal Johansen, projektleder i ViBIS.
  • Simulationstræning
    Vi åbner værktøjskassen og afprøver konkrete metoder til brugerinddragelse.
Tilmeldingsformular
Dine informationer
Kort om dig selv
Hvem betaler for kurset?
Sæt kryds
Faktureringsoplysninger (udfyldes kun hvis du ikke betaler selv)
Navn på den person, der skal modtage regningen.
EAN-nummer er kun relevant for offentlige virksomheder og institutioner

Samtykke

Information

Sted
ViBIS - Kompagnistræde 22, 1. sal, 1208 København K
Tidspunkt
15. maj og 12. juni kl. 10.00-15.30
Tilmelding
Tilmeld dig via formularen nederst på siden
Pris
4500 kr. ekskl. moms

Kontakt

Tine Laurine Rosenthal Johansen

Tine Laurine Rosenthal Johansen

Projektleder
33 41 47 32
Mette Munch-Petersen. Foto: Tea Petersen

Mette Munch-Petersen

Projektleder
33 41 47 56