Patientinddragelse i forskning - hvorfor og hvordan?

Kurser og workshops
5. maj kl. 13.00 - 2. juni 2022 kl. 16.00

Dette kursus er målrettet dig, der som forsker gerne vil blive klogere på, hvordan du kan inddrage patienterne i din forskning. Over fire kursusgange får du oplæg af blandt andre internationale og danske eksperter og patienter med egen erfaring.

Er du forsker, og mangler du viden om og sparring på, hvordan du kan inddrage patienter eller pårørende i dit forskningsprojekt, så er dette kursus måske noget for dig.

Vi har inviteret såvel danske som udenlandske forskere og patienter til at holde oplæg og blandt andet at diskutere:

  • Værdien af at inddrage patienter og pårørende

  • Hvad der i et patientperspektiv er vigtigt, for at få etableret et meningsfuldt samarbejde, så man kan bidrage relevant

  • Hvad der er vigtigt for forskeren, for at kunne etablere et meningsfuldt samarbejde

  • Evaluering og dokumentation af den brugerinddragende indsats

Kurset er meget praksisnært og vil både komme med eksempler på, hvordan du kan inddrage patienterne, ligesom du vil få rig mulighed for at drøfte dine egne projekter med de andre kursister.

På kurset møder du

  • Kristina Staley, ph.d., direktør og førende specialist inden for patientinvolvering i offentlig sundhed
  • Anna Thit Johnsen, cand.psyck, ph.d. og lektor på Institut for Psykologi
  • Susanne Malchau Dietz, brugerrepræsentant, sygeplejehistoriker og ph.d., med en mangeårig karriere inden for forskning
  • Maarten de Witt, brugerrepræsentant, ph.d. og engageret i arbejdet med patientrepræsentation inden for reumatologien.
  • Louise Jane Phillips, B.A., MSc., ph.d og professor på Roskilde Universitet, med mere end 30 år bag sig inden for kommunikationsstudier blandt andet på sundhedsområdet.

Fire kursusgange

Kurset forløber over fire gange fra marts til juni i henholdsvis København og Online via Zoom. Se programmet for de enkelte kursusgange her:

1. kursusgang: Introduktion til patientinddragelse i forskning

Hvad forstår vi ved inddragelse af patienter i forskning? Og hvad er værdien af det? / v. ViBIS og Kristina Staley

Eksempel på inddragelse af patienter i et forskningsprojekt / v. Anna Thit Johnsen og Susanne Malchau Dietz

Præsentation af egne projekter og gruppedrøftelser med udgangspunkt i egne projekter og oplæg.

Den 8. marts fra klokken 13.00-16.00 i Kompagnistræde 22, København K

2. kursusgang: Hvordan etableres partnerskaber med patienter, set fra patientens perspektiv?

Hvordan kan vi rekruttere patienter? Hvad kræver det af patienterne at deltage? Hvad er vigtigt for samarbejdet – set fra patientens perspektiv? / v. ViBIS og Maarten de Witt

Gruppedrøftelser med udgangspunkt i egne projekter og oplæg.

Den 30. marts 2022 klokken 13.00-15.00, Online via Zoom

3. kursusgang: Hvordan etableres partnerskaber med patienter, set fra forskerens perspektiv?

Et forskerperspektiv på at etablere, opbygge og vedligeholde relationer i forbindelse med projektansøgning samt tilrettelæggelse og udførelse af projektet.

Fokus er på forskningsdesign, og forskningsprocesserne med udgangspunkt i projektet "At danse med parkinson" / v. ViBIS og Louise Jane Phillips

Gruppedrøftelser med udgangspunkt i egne projekter og oplæg.

Den 5. maj 2022 klokken 13.00-15.00, Online via Zoom

4. kursusgang: Dokumentation og evaluering af patientinddragelse i forskning

Hvordan kan man evaluere patientinddragelse i forskning? Hvilken værdi har det at inddrage patienter i forskning? Hvordan kan man dokumentere inddragelsen og værdien? / v. ViBIS og Kristina Staley

Gruppedrøftelser med udgangspunkt i egne projekter og oplæg.

Den 2. juni 2022 klokken 13.00-15.00, Online via Zoom

Tilmelding lukker fredag den 4. marts

 

Information

Pris
5.000 kroner for det samlede forløb

Kontakt

Annemette Lundmark Jensen. Foto: Tea Petersen

Annemette Lundmark Jensen

Projektleder
33 41 47 02