Patienter & pårørende
Patienter og pårørende skal kunne leve et liv med høj livskvalitet på trods af sygdom. Derfor har vi samlet nogle råd, der kan gøre det nemmere at være patient eller pårørende.
Råd til dig, der er patient
Vi har samlet en række råd til dig, der er patient i det danske sundhedsvæsen. Selvom alle skal tilbydes samme behandling, kan du selv gøre noget for at få et bedre forløb, for eksempel at stille spørgsmål og fortælle, hvilke behov du selv har.
Råd til dig, der er pårørende
Når et familiemedlem får en alvorlig sygdom, ser hverdagen pludselig anderledes ud. Og som nær ven kan det også være svært at håndtere sygdom hos den, du holder allermest af. Læs, hvad du kan gøre for at passe på dig selv og den syge, når du er pårørende.
Klage og erstatning
Læs, hvordan du kan gøre sundhedsvæsenet opmærksom på, at du har haft et uhensigtsmæssigt behandlingsforløb. Du kan klage, indrapportere fejl og utilsigtede hændelser og søge erstatning.
Tilskud til medicin
Kan du få tilskud til din medicin, hvilken type tilskud skal du søge, og hvor meget har du ret til? Reglerne for medicintilskud er svære at finde rundt i. Vi giver dig overblikket.
Find en patientvejleder
Alle regioner har patientvejledere, som skal hjælpe patienter og pårørende. De svarer på spørgsmål om sundhedsvæsenet og ved, hvor man skal henvende sig for at få svar.
Håndbog til repræsentanter
Hvis du er repræsentant i et råd eller udvalg, hvor du skal tale patienternes eller de pårørendes sag, så kan du måske få gavn af denne håndbog.
Pårørendes rettigheder
I Danmark er der ingen lovsikrede rettigheder til pårørende – kun anbefalinger til sundhedsvæsenet om, hvordan man tager sig af pårørende. Det er anderledes i Sverige og Norge.
Få en bisidder
Danske Patienter har et korps af bisiddere, der kan støtte dig under din dialogsamtale. Han eller hun hjælper dig med at stille de svære spørgsmål – og med at huske, hvad der blev sagt eller besluttet til samtalen.