Inkludigi: IT til inklusion i folkeskolen

2. oktober 2018 kl. 02.00
none

Socialt Udviklingscenter inviterer til konference om, hvordan IT kan skabe nye deltagelsesmuligheder, hindre eksklusion og frigive ressourcer og måske endda tid til andre indsatser.

Hvordan kan computerspillet Minecraft bruges til konflikthåndtering gennem udvikling af digitale leveregler? Og hvordan kan appen Scan How fremme både faglig og social inklusion ved at eleverne producerer matematikvejledninger?

Er du lærer, skolepædagog eller leder på en skole, og nysgerrig på, hvordan IT og inklusion hænger sammen? Så vil Inkludigi-projektet gerne invitere dig til en gratis konference om, hvordan IT kan skabe nye muligheder for inkluderende fællesskaber for børn i folkeskolen. Kom og hør, diskuter og prøv, hvordan IT kan skabe nye deltagelsesmuligheder, hindre eksklusion og frigive ressourcer og måske endda tid til andre indsatser.

På konferencen sætter vi fokus på, hvordan IT og pædagogik gennem virkemidler som lyd, video, avatars, gentagelse, fast struktur mv. kan understøtte den inkluderende praksis i folkeskolen for både den enkelte elev og hele klassefællesskabet. Afsættet for konferencen er udviklingsprojektet Inkludigi, der gennem 1 år har undersøgt og afprøvet forskellige teknologier og metoder sammen med en række folkeskoler rundt om i landet.

Program

På dagen vil der være faglige oplæg fra forskere, fagpersoner og lærere, og vi vil præsentere viden og gode erfaringer fra inkludigi-projektet. Du får også mulighed for at bruge projektets værktøjer til at designe egne inkluderende løsninger med IT, som du kan tage med hjem.

  • Retten til uddannelse i en digital tidsalder v/ udviklingsdirektør i UNICEF Hanna Line Jakobsen
  • Elevernes perspektiv: Identificering og forståelse af elevernes behov v/ ADHD-foreningen
  • Inkludigi-projektet: Resultater, metoder og indsigter for v/ Socialt Udviklingscenter SUS
  • Lærernes perspektiv: Erfaringer med IT og inklusion fra Kulsbjerg Skole v/ Bitten Bertelsen van der Weiden
  • Forskningens perspektiv: Viden og metoder fra forskning i IT og inklusion v/ Hanne Voldborg, National Koordinator, FabLab@School.dk
  • Workshop 1: Design din egen inkluderende løsning med platformen Scan How v/ Matias Faaborg, Unges Uddannelsescenter
  • Workshop 2: Hands-on med en vifte af nye teknologier og design din egen løsning v/ Villads Bach Petersen, Socialt Udviklingscenter SUS
  • Workshop 3: Metode, organisering og implementering omkring IT og inklusion v/ Maria Lincke, Socialt Udviklingscenter SUS
  • Det politiske perspektiv: Afsluttende debat om rammerne for brug af IT i folkeskolen

Information

Sted
ODEON, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C