Hvordan skaber vi en patientinvolverende faglighed?

Brugerinddragelse
5. december 2018 kl. 01.00 – 30. januar 2019 kl. 01.00
none

Hvad skal der til for at skabe god brugerinddragelse? Workshoppen har fokus på, hvordan man i sit patientarbejde udvikler og reflekterer over egen patientinvolverende faglighed og mindset.

Brugerinddragelse, brugerinvolvering, på patientens og borgerens præmisser… kært barn har mange navne. Brugerinddragelse er på alles læber, men det er samtidig et afgørende element i at gentænke vores sundhedsvæsen. Kan vi overhovedet udvikle vores sundhedsvæsen, sociale institutioner og region de rette veje, hvis vi ikke har brugerne med? Og hvad skal der til for at skabe god brugerinddragelse?

Der er i de senere år udviklet mange nye værktøjer og konkrete løsninger som brugerdialoger, patientpaneler, brugerkonsulenter, E-mail-konsultationer, apps, tilbud til patienter m.v. Værktøjer og løsninger til inddragelse er fantastiske, men flytter de en kultur? Flytter de fagligheden?

  • Hvad nu, hvis værktøjer og løsninger blev sat i spil i en kultur, hvor patientinvolvering var en del af det faglige DNA?
  • Hvad nu, hvis du sammen med dine kollegaer løbende reflekterede over, hvad I egentlig mener, når I siger "vi arbejder på patientens præmisser"?
  • Hvad nu, hvis du overvejede, ikke blot hvilke værktøjer, du sætter i spil, men også hvordan du bruger dem, hvorfor det lige er dem, du bruger… og hvad det gør ved dig som kliniker?
  • Hvad nu, hvis du blev bevidst om, hvornår du virkelig lykkes med at møde patienten som menneske?

Denne workshop, som Region Midtjylland står bag, retter fokus mod, hvordan man internt i sin afdeling og i sit eget patientarbejde løbende udvikler og reflekterer over egen patientinvolverende faglighed og mindset. 

Målgruppen er alle, der brænder for at skabe patientinvolvering.

Information

Sted
Aarhus Universitetshospital Skejby

Hvad er brugerinddragelse?

Inddragelsen af sundhedsvæsenets brugere, altså patienter og pårørende, kan overordnet opdeles i to dimensioner: Individuel brugerinddragelse og organisatorisk brugerinddragelse.

Individuel brugerinddragelse er patientens og de pårørendes inddragelse i eget forløb. Det er videndeling mellem brugeren og den sundhedsprofessionelle, så brugernes præferencer, behov og kendskab til egen situation bliver afdækket.

Organisatorisk brugerinddragelse er inddragelse i kvalitetsudviklingen af sundhedsvæsenet. Det kan ske ved at inddrage brugere som repræsentanter for brugerperspektivet i processer af betydning for organisering, udvikling og evaluering af sundhedsvæsenet.

Læs mere her.