Fejl hos Patientombuddet er bekymrende

Nyhed
none

Danske Patienter ser på Lægeforeningens kritik af Patientombuddet med stor alvor.

Patientombuddet, der er klageinstans for patienter, når de føler sig uretfærdigt behandlet, er nu selv udsat for kritik fra Lægeforeningen. Kritikken bekymrer Danske Patienter.

Lægeforeningen kritiserer Patientombuddet for blandt andet at komme med uberretiget kritik af læger og for at sjuske med fortrolige oplysninger. I et brev beder de derfor ombudsmanden om at undersøge otte specifikke klagepunkter.

Danske Patienter er også bekymrede over anklagerne, fordi fejl i sagsbehandling kan få konsekvenser for patienterne:

Det er bekymrende, hvis der sker så mange fejl, som Lægeforeningen påpeger. Det svækker tilliden til systemet, og vi frygter, at der sker forkerte afgørelser. Det er rigtig vigtigt, at vi tager det her alvorligt, siger Danske Patienters chef for Kvalitet og Politik, Annette Wandel.

Kvalitet frem for produktivitet

Danske Patienter opfordrer til, at klageinstansen nu bliver kigget ordentligt igennem i forbindelse med den forestående evaluering af klagesystemet i 2014 - ikke kun i forhold til produktivitet, men også med fokus på kvalitet. Patientombuddet er nemlig blevet underlagt særlige sagsbehandlingsfrister, og Danske Patienter frygter, at nedbringelse af sagsbehandlingstider er sket på bekostning af kvaliteten.

Læs mere om sagen her.