Kontaktpersonordning virker ikke

Nyhed
none

Ny undersøgelse viser, at ordningen ikke fungerer i praksis.

Danske Regioner har den 17. maj 2011 offentliggjort den nye landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser. Den viser, at ordningen om at tildele patienter én kontaktperson ikke fungerer i praksis.

Der er en, der er to, der er tre. 43 procent af de danske patienter har mere end én kontaktperson i forbindelse med deres behandling af alvorlig sygdom – og 22,3 procent har slet ingen. Det viser tallene i den landsdækkende undersøgelse af patienters oplevelser 2011. Det betyder, at den kontaktperson-ordning, man har forsøgt at indføre via Sundhedsloven og Den Danske Kvalitetsmodel, er en fiasko.

Når patienten har mere end én kontaktperson ryger hele idéen med ordningen, da der ikke er nogen med et samlet overblik over behandlingsforløbet, der både foregår på sygehusene, i kommunen og hos den praktiserende læge. Det er ligeledes problemet i de tilfælde, hvor patienten slet ikke har en kontaktperson, siger formand Lars Engberg fra Danske Patienter.

Giv patienterne en forløbskoordinator

Det er ifølge Danske Patienter nødvendigt, at patienterne har én fast person, der kan sikre sammenhæng i behandlingen - også på tværs af de forskellige sektorer i sundhedsvæsenet. Det gælder især for patienter med kronisk sygdom.

Det er nødvendigt med en overordnet forløbskoordinator, der kan sikre, at de forskellige behandlinger - på de forskellige afdelinger og hos den praktiserende læge - spiller sammen. En koordinator, som står til rådighed for patienten, hvis han eller hun kommer i tvivl om noget, understreger Lars Engberg.

Danske Patienter har udsendt en pressemeddelelse – se den her.