Patienter venter for længe på skadestuen

Nyhed
none

Alt for mange patienter oplever ventetid på landets skadestuer. De får ikke information om, hvor længe de kan forvente at vente eller en ordentlig smertelindring. Det vidner om et alvorligt problem.

Når patienter har brug for hjælp på landets skadestuer, oplever over to tredjedele ventetid – og de ved ikke, hvor længe de må vente og får ikke behandlet deres smerter imens. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse fra Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse, der har set på patienternes oplevelser på akutmodtagelserne.

Det er ifølge Danske Patienter et alvorligt problem, da patienter i akutmodtagelsen ofte har store smerter og sidder med bekymringer om, hvorvidt de fejler noget alvorligt.

Det er overraskende, at problemerne er så store. Det virker, som om der er for travlt på skadestuerne, og at det halter med organisationen og bemandingen, når man hverken kan sikre patienterne en hurtig behandling, de nødvendige informationer eller en ordentlig smertelindring. Det er alvorligt, og det skal der gøres noget ved, siger direktør i Danske Patienter Morten Freil til Berlingske.

Desværre bekræfter undersøgelsen dog de meldinger, som Danske Patienter får fra patienterne. Blandt andet oplever mange patienterne travlhed, et presset personale, lange ventetider og manglende informationer.

Behov for handling

Tilsvarende patienttilfredshedsundersøgelser viser ellers, at der skal meget til før patienter svarer kritisk. Ifølge Danske Patienter vidner den nye undersøgelse, hvor mere end to tredjedele svarer kritisk på spørgsmål om deres kontakt med akutmodtagelsen, derfor om et alvorligt problem, der skal tages hånd om.

Desuden mener Danske Patienter, at der er behov for, at der bliver set på bemandingen og organiseringen på akutområdet. For ventetiderne skal reduceres, og patienterne bør informeres om ventetider samt få sikret den nødvendige smertebehandling.

Akutområdet er organiseret meget forskelligt i de fem regioner, og det kunne være interessant at se på, hvilke modeller der skaber den største tilfredshed og kvalitet i behandlingen, så de øvrige regioner kan lærer af erfaringerne fra dem, der klarer sig bedst, siger direktør Morten Freil.