Hver fjerde kræftpatient oplever fejl

Nyhed
none

Kræftens Bekæmpelse har lavet deres første store landsdækkende Barometerundersøgelse.

Hver fjerde kræftpatient har oplevet fejl på sygehusene i forbindelse med behandlingen for deres sygdom. Over en fjerdedel nævner, at fejl hyppigst er sket i forbindelse med operationen. Ofte i form af komplikationer som de ikke på forhånd var blevet orienteret om, såsom impotens. 

Listen med dårlige oplevelser fortsætter

Godt 4300 kræftpatienter har besvaret de over 100 spørgsmål om deres oplevelser under forløbet fra første symptom til behandling. Hver femte af de patienter, der oplevede fejl i forbindelse med operation, fortæller, at de ikke fik mulighed for en opfølgende samtale med personalet om, hvad der gik galt. 

Lang ventetid

De 4300 kræftpatienter peger på mange andre ømme punkter i sundhedssystemet. Ifølge halvdelen af dem gik der 78 dage eller mere, fra de selv mærkede første symptom, til behandling blev igangsat. 

25 procent af patienterne har oplyst, at der gik omkring et halvt år eller endnu længere, og 16 procent synes, at ventetiden til undersøgelse hos den praktiserende speciallæge har været for lang. 

Der mangler sammenhæng

Omkring hver femte patient har ikke haft en klar fornemmelse af, at der forelå en konkret plan for det samlede behandlingsforløb. Patienten selv og de pårørende har derfor måttet holde styr på, at der blev indkaldt til undersøgelse korrekt og hurtigt nok.

Flest positive oplevelser

Undersøgelsen viser også, at de positive oplevelser er i overvægt. Men de kritiske patienter fortæller også om andre former for svigt. Knap hver tredje patient blev ikke opfordret til at tage en pårørende med til diagnosesamtalen, og mere end halvdelen af patienterne havde aldrig mødt den læge, der overbragte den alvorlige besked.

Barometerundersøgelsen fra Kræftens Bekæmpelse er den hidtil mest omfattende af sin art og vil fremover blive lavet med jævne mellemrum.