Patientrepræsentanter er uddannet med succes

Nyhed

Danske Patienter har fået en positiv evaluering af det repræsentantkursus, som 66 patienter har gennemført.

66 patienter har nu evalueret det repræsentantkursus, som de har modtaget gennem Danske Patienter. Kurserne skal give patienter og pårørende, der fungerer som repræsentanter i sundhedsvæsenet, redskaber og viden til at kunne repræsentere generelle patientperspektiver og ikke alene deres egne erfaringer.

Stor tilfredshed med uddannelse

De 66 patienter og pårørende, der har været igennem kurserne, deltog efterfølgende i en evaluering. Den har vist stor tilfredshed med Danske Patienters kurser.

Patienterne og de pårørende fremhæver blandt andet, at de følte sig godt klædt på til deres fremtidige arbejde som patientrepræsentanter, og at de med uddannelsen fik dækket et behov, der ikke blev dækket andre steder. De fandt det meget udbytterigt at møde andre repræsentanter og udveksle erfaringer.

Som led i kurset fik patienterne udleveret en håndbog for patientrepræsentanter i sundhedsvæsenet, som de kunne bruge i deres videre arbejde. Håndbogen er skrevet af Danske Patienter til brug i uddannelsen af patientrepræsentanterne – og fungerer desuden som opslagsværk. Download håndbogen her. 

Patientrepræsentanter giver bedre kvalitet

Danske Patienter udbyder kurser for institutioner, der ønsker at få deres patient- eller pårørenderepræsentanter uddannet. Kurserne gør patienter og pårørende i stand til at repræsentere de generelle patient- og pårørendeperspektiver og klæder deltagerne på, så de får nemmere ved at gøre patienternes og de pårørendes stemme gældende i den diskussion og beslutningsproces, der finder sted forud for udviklingen af sundhedsvæsenets tilbud.

Målet med brug af patientrepræsentanter er, ved hjælp af patientrepræsentanternes arbejde, at få sat fokus på de særlige perspektiver og den særlige viden, som patienter og pårørende har – for på den måde at skabe øget kvalitet i sundhedsvæsenet.

Hvad er en patientrepræsentant?

En patient- eller pårørenderepræsentant er en person, der taler patienternes og de pårørendes sag, når man arbejder med nye projekter, løsninger og store beslutninger i sundhedsvæsenet.

Et eksempel kan være, at man på et sygehus beslutter at samle en gruppe mennesker, f.eks. sygeplejersker, læger og patienter. De skal finde ud af, hvordan man bedst indretter en ny afdeling på sygehuset. Her er patienternes rolle at sikre sig, at man lytter til de behov og den viden, patienterne har – så den nye afdeling ikke kun lever op til de behov, læger og sygeplejersker har, men også til patienternes.

Den erfaring, som patienten og den pårørende har fra sit eget forløb og sit eget liv, er vigtig.