Ny rapport beskriver kræftpatienters klager
![none](/files/styles/landscape_thin_01/public/media/Billeder/A_istock/kontaktperson.jpg?h=70f22182&itok=b14oFRSk)
Kræftens Bekæmpelse har med hjælp fra Patientombuddet udarbejdet en rapport, der analyserer kræftpatienters klager i perioden 2009-2010.
Kræftpatienter er på grund af deres ofte lange og komplekse udrednings- og behandlingsforløb i særlig risiko for, at der opstår fejl og svigt i behandlingen – fejl og svigt, der i sidste ende kan føre til, at patienten bliver påført skade.
Rapporten beskriver kræftpatienters klager og afgørelser, og identificerer klagemønstre og typer af sikkerheds- og kvalitetsproblemer ud fra patientens perspektiv. På den måde giver den et overblik over patientsikkerhedsmæssige udfordringer i kræftforløbet og skaber basis for forbedring.
Rapporten konkluderer blandt andet, at de fleste patienter klager over ”sundhedsfaglig virksomhed” i forbindelse med udredningsforløb, som for eksempel utilstrækkelig undersøgelse og henvisning, utilstrækkelig fortolkning af tests og undersøgelser og utilstrækkelig journalføring.
Fakta
Om rapporten:
- Kræftpatienters klager i perioden 2009-2010 svarede til 6 procent af det samlede antal klager.
- Rapporten baserer sig på 1095 delafgørelser fra 439 klager.
- 152 af de 439 klager gav anledning til kritik.
- Hver klage har i gennemsnit 2,5 delafgørelser.
- 82 procent af delafgørelserne blev vurderet til ikke at være grundlag for kritik
Kilde: Kræftpatienters klager - en analyse af patientsikkerhed og kvalitet i kræftforløbet.