Sådan bliver telemedicin til kvalitet
![none](/files/styles/landscape_thin_01/public/media/Billeder/A_istock/tal.jpg?h=827069f2&itok=lmFl-yEh)
Danske Patienter er klar med nye anbefalinger om brug og implementering af telemedicin.
Nye teknologiske løsninger kan bidrage positivt i behandlingen og håndteringen af kronisk og alvorlig, langvarig sygdom – og i Danmark arbejder man både nationalt og regionalt med nye strategier for udvikling og implementering af telemedicin.
Danske Patienter har i marts 2012 færdiggjort en række anbefalinger, der skal sikre, at udvikling og implementering af telemedicin sker på en ordentlig måde.
Forudsætninger for kvalitet
Der er et stort potentiale i telemedicinske løsninger – men disse bliver kun indfriet, hvis løsningerne bliver udviklet med fokus på sammenhæng, differentierede løsninger, systematiske kvalitetsforbedringer og på baggrund af både patienternes og de sundhedsprofessionelles behov.
Sammenhæng på tværs
- Telemedicinske løsninger må ikke bygge på silo-strukturer, hvor hver sektor og hvert speciale udvikler deres egne telemedicinske løsninger.
Differentierede løsninger
- Telemedicin må ikke indføres som en enhedsløsning, der giver alle patienter det samme tilbud uanset behov.
Systematisk kvalitetsudvikling
- Udviklingen af telemedicin skal ikke drives af kortsigtede besparelseshensyn, men af målet om bedre kvalitet i behandlingen.
Inddragelse af brugernes viden
- Telemedicin må ikke udvikles ud fra et snævert fokus på tekniske muligheder og begrænsninger.
Telemedicin er en vigtig løsning for patienter
![none](/files/styles/common_02/public/media/Billeder/A_istock/telemedicin_1.jpg?itok=At_ALsRO)
Læs indspillet Telemedicin – en vigtig løsning for patienterne her.
Digitale løsninger understøtter brugerinddragelse
Digitalisering gennem blandt andet elektroniske patientjournaler, kronikerplatforme og telemedicin har potentialet til imødekomme patienternes behov, fordi digital kommunikation ophæver afstande og åbner mulighed for en brugerinvolvering på nye måder.