Patienter bestiller tid efter behov

Nyhed
none

Ved at lade patientens individuelle behov være styrende for indhold, varighed og hyppighed af kontakt med læger og sygeplejersker, er håbet at optimere behandlingsforløb og øge patienttilfredsheden.

På Gentofte Hospitals Hud- og allergiafdeling er man halvvejs i et toårigt forskningsprojekt, som strækker sig fra 2015-17. I alt deltager 150 psoriasispatienter i forsøget, som skal undersøge om de ambulante patientforløb kan optimeres. Visionen er, at de individuelle behovsstyrede konsultationer skal give patienten mulighed for at komme efter eget behov, således at det bliver patientens behov, som styrer indholdet og varigheden af kontakten med hospitalet.

En del af et større projekt

Tiltaget med behovstyrede konsultationer er ét ud af tre underprojekter i et overordnet projekt, som har til formål at udvikle behovsstyrede patientforløb.

Projektet er et randomiseret kontrolleret forsøg, hvor en kontrolgruppe vanligt modtager lægekontrol hver tredje til fjerde måned, imens forsøgsgruppen bliver tilbudt et årligt besøg, løbende behovsstyrede konsultationer og kontakt til en behovstelefon med et fast team – her kan patienten snakke med deres kontaktsygeplejerske og bestille tid hos sygeplejersken eller lægen.

Der bliver dog ikke givet helt slip på patienterne i forsøgsgruppen. Visse sikkerhedsforanstaltninger skal sikre, at patienterne stadigvæk får en korrekt og sikker behandling. Monitoreringen af behandlingen kan blandt andet gå ud på, at patienten får foretaget en blodprøvekontrol hver tredje måned.

Patienter inddrages fra begyndelsen

Det har fra begyndelsen af været ønsket at inddrage patienterne i et større omfang end kun ved den kliniske konsultation. Forskerne inviterede derfor nogle af projektets deltagere til at kigge protokoller og resultater igennem og lyttede til deres holdninger og forslag. På denne måde har patienterne fra begyndelsen fået indflydelse på de ambulante forløb og samtidigt hjulpet forskerne i den konkrete udformning af projektet.

Til gavn for patienter med større behov

De største udfordringer ved projektet har indtil nu været omstruktureringen af klinikken og en ændring i personalegruppernes arbejde og ageren i forhold til patienterne. Projektet møder dog positiv opbakning blandt patienterne.

Det virker til, at patienterne har taget godt imod initiativet i projektets første leveår. Der har været en oplevelse af, at patienterne nærmest virkede skuffede, hvis de fandt ud af, at de var kommet i kontrolgruppen frem for interventionsgruppen, siger Lina Khoury, projektansvarlig sygeplejerske og ph.d. studerende.

Igennem projektet vil man prøve at udnytte afdelingens ressourcer bedre, og de behovstyrede konsultationer forventes at kunne frigøre tid, som i stedet fleksibelt og udgiftsneutralt vil komme de patienter til gavn, som har behov for hyppigere, uddybende eller længerevarende konsultationer.

Når projektet afsluttes i februar 2017, vil resultaterne blive evalueret, og patientgruppen, som var inddraget i designet, vil blive inviteret til at se resultaterne af forsøget. Hvis resultaterne og patienttilbagemeldingerne viser, at effekten af projektet er den samme eller bedre end med den nuværende ordning, vil det være muligt at lade initiativet overgå til drift, idet projektet giver frihed til at allokere ressourcer til gavn for patienterne.

Læs mere om projektet her.

Fakta

Projekter i Danmark

Projektet på Gentofte Hospital er et af de over 800 projekter, der er indberettet i ViBIS' projektdatabase.

Se alle projekter i databasen her.

Beslutningsstøtte-værktøjer kan mindske ulighed

Dawn Stacey har været med til at udbrede arbejdet med brugerinddragelse i Canada i næsten 25 år.

Det mener den canadiske ekspert Dawn Stacey. Læs hvorfor her.

Vil du vide mere?

Vi har samlet viden om beslutningsstøtteværktøjer – hvorfor og hvordan man bør bruge dem – lige her.