Gravide kan maile og ringe til jordemødrene

Nyhed

På Gynækologisk Obstetrisk afdeling på OUH tilbyder man gravide og deres pårørende at have mulighed for mail- og telefonkontakt med jordemødrene for at strømline kontakten mellem dem.

Formålet med initiativet er at imødekomme de gravides behov for at komme i kontakt med en jordemoder mellem konsultationerne, så der er mulighed for at få besvaret spørgsmål omkring graviditet, fødsel og barsel samt få en ekstra tid til konsultation ved behov.

De gravide skal gerne opleve en nemmere tilgang til jordemødrene, hvor kontakten er på deres præmisser. Men initiativet fungerer ikke optimalt, da rammer og ressourcer ikke dækker behovet.

For lidt telefontid

Selvom kontakten skal være på de gravides præmisser for at skabe den brugerstyrede kontakt, har jordemødrene på Svendborg Sygehus kun 30 minutter i hverdagene til at passe telefonen, mens de på Odense Universitetshospital kun har tre timer tre gange om ugen til at passe telefonen. For jordemødrene giver det store udfordringer, at der ikke er afsat mere tid til telefonhenvendelserne.

Vi oplever gerne 30-40 opkald på de tre timer, hvor telefonen er åben, så de gravide oplever at vente i kø og muligvis aldrig komme igennem til os. Samtidig er det en stor opgave for den ansvarlige jordemoder at skulle registrere telefonkonsultationen i CPAS og indskrive resume af samtalen i Cosmic. Det er udfordrende for os på afdelingen, og det er heller ikke optimalt i forhold til de gravide, der ringer ind og gerne vil i kontakt med os, siger afdelingsjordemoder Ulla Rudbeck fra Gynækologisk Obstetrisk afdeling D, OUH.

På afdelingen efterspørger jordemødrene, at der bliver afsat mere tid til at håndtere henvendelserne fra de gravide, så kontakten mellem de gravide og jordemødrene bliver mere effektiv og flere kan få gavn af mail- og telefonkontakten.

Fakta

Projekter i Danmark

Tiltaget på Odense Universitetshospital er blandt de mere end 800 projekter, der er indberettet i ViBIS' projektdatabse.

Se alle projekter i databasen her.