Patientinterviews giver aha-oplevelse
Lungemedicinsk Afdeling har i forbindelse med projektet Det Brugerinddragende Hospital spurgt en gruppe patienter, hvad der kunne forbedre deres oplevelse som patient på afdelingen.
Aha-oplevelse. Det er det ord, afdelingssygeplejerske Lotte Bloch og hendes kolleger sad tilbage med, da de i forbindelse med deres deltagelse i projekt Det Brugerinddragende Hospital havde interviewet en gruppe patienter om deres oplevelse af at være patient på afdelingen.
I samarbejde med ViBIS og Aarhus Universitet er Lundemedicinsk Afdeling sammen med 17 andre afdelinger på Aarhus Universitetshospital i færd med at udvikle redskaber til at inddrage patienterne mere systematisk. Projektet er støttet af TrygFonden.
Rart at blive hørt
En af de patienter, der blev interviewet, var 64-årige Ilse Simonsen. Hun er kronisk astmapatient og har været tilknyttet afdelingen siden 1990. Ilse Simonsen var glad for at få muligheden for at fortælle om sine oplevelser som patient.
Hun bad om mere information om ventetid og foreslog blandt andet, at der blev lavet en astmaskole, hvor patienterne kunne blive klædt bedre på til at forstå deres sygdom og få muligheden for at møde andre i samme situation.
Lotte Bloch er overrasket over, hvor konkrete og enslydende tilbagemeldingerne fra patienterne var.
Efter interviewene er der også oprettet astmaskole for kroniske astmapatienter, en personlig samtale om individuel selvbehandlingsplan til brug i hjemmet, samt en personlig daglig information om årsag til ventetid.
Vi skal turde at spørge
De nye tiltag gavner ikke kun patienterne, men også afdelingen, der på sigt håber at få frigjort nogle ressourcer, fordi patienterne bliver mere selvhjulpne. Målet er at implementere de nye tiltag for alle astmapatienter efter sommerferien og udvide metoden til andre patientgrupper.
Lotte Blochs råd til andre afdelinger er da også at begynde dialogen med patienterne. Og det kan kun gå for langsomt.
Læs mere om Det Brugerinddragende Hospital her.