Aalborg inddrager patienterne i forskning

Nyhed
none

Patienters viden skal være et centralt element i udviklingen af nye redskaber og teknologier i sundhedsvæsenet. På den måde skaber man bedre løsninger.

Der er stor vilje blandt de sundhedsprofessionelle til at inddrage patienter og pårørende i behandlingen. Men hvorfor er det vigtigt, at man også inddrager patienter og pårørende i forskningen? På Aalborg Universitetshospital er man ikke i tvivl: Det er essentielt, fordi man derved sikrer, at patienternes viden, ønsker og livssituation bliver tænkt ind, når man udvikler den kliniske praksis og fremstiller nye og konkrete redskaber, der i sidste ende har til formål at hjælpe patienterne.

Når man inddrager patienterne tidligt i et forskningsprojekt, får man fra begyndelsen indblik i, hvilke behov patienterne og de pårørende har. Og det bliver derfor muligt for de sundhedsprofessionelle og patienterne at finde nye veje sammen. Veje, som forskerne måske ikke havde set for sig fra begyndelsen.

Patienter hjælper med ny app

På Aalborg Universitetshospital handler et af de mange forskningsprojekter om, hvordan man kan bruge metoden ”participatory design” til at inddrage psykiatriske patienter i udviklingen af nye teknologier. Det er Malene Terp, sygeplejerske og ph.d.-studerende, der står bag projektet, hvor unge med skizofreni har været med til at udvikle en app, de kan bruge til at følge og monitorere deres behandling.

Jeg troede, jeg vidste, hvad de unge havde brug for. Jeg tænkte, at vi skulle lave en app, der gav de unge mulighed for at komme i kontakt med os via FaceTime, så de kunne få en konsultation, selv når de var langt væk. Det var slet ikke deres behov, fortæller Malene Terp.

I første omgang vil de unge gerne lære at forstå deres sygdom og blive klogere på, hvordan de lærer at leve med den i hverdagen. En hverdag, der pludselig har ændret sig.

Det er lige netop derfor, vi skal inddrage brugerne allerede inden, vi begynder at udvikle nye løsninger. Vi skal være nysgerrige på, hvad de kan lære os - for lige meget, hvor meget erfaring vi har, er det kun brugerne, der for alvor kan definere, hvad de har behov for, understreger Malene Terp.

Vi skal tænke sammen

Dermed ikke at sige, at patienterne har alle svarene på forhånd. Malene Terp gør det klart, at en af udfordringerne ved at spørge patienterne om deres behov er, at de ikke altid har gjort sig dem klart.

Når man inddrager patienterne i forskning og udvikling af nye løsninger, handler det om at skabe en fælles forståelse. Det handler om at tænke sammen. Ingen af os har svarene på forhånd - heller ikke patienterne. De skal hjælpes til at sætte deres viden og behov i spil. Men når vi tænker sammen, udvikler vi nogle meget stærkere løsninger, siger Malene Terp. 

Du kan læs mere om Vidensforum for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsents besøg på Aalborg Universitetshospital her. 

Læs mere

Interesseret i at netværke om brugerinddragelse?

Vidensforum for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet holder løbende faglige netværksmøder, hvor medlemmerne udveksler erfaringer, præsenterer idéer og projekter samt får kendskab til den nyeste viden om initiativer, metoder, forskning og praksis i forhold til brugerinddragelse. 

Læs mere her.