Pårørende får særlig rådgivning
I pårørenderådgivningen på Psykiatrisk Center Amager besvarer sundhedsprofessionelle mange af de spørgsmål, der trænger sig på hos de pårørende. Patienterne er lettede.
De pårørende er vigtige i psykiatrien. Det mener de hos Psykiatrisk Center Amager, hvor man har valgt at have et større fokus på de pårørende til psykiatriske patienter. Det sker i form af tilbud om en åben pårørenderådgivning. Baggrunden for at rådgivningen blev etableret var, at sygeplejersker på nogle afdelinger kom til at snakke om, at der manglede tilbud til de pårørende.
Målet med rådgivningen er at høre efter, hvad de pårørende har brug for og at stå til rådighed i to timer med den viden, tavshedspligt og erfaring, som de professionelle har.
Tilrettelagt efter de pårørendes behov
De pårørende til psykiatriske patienter kan komme til åben pårørenderådgivning med alt det, som optager dem i deres nuværende situation, og så er der to fagpersoner, typisk en socialrådgiver og en fra plejepersonalet, der står til rådighed. Pårørende kan her stille alle deres spørgsmål til de sundhedsprofessionelle. Rådgivningen er anonym, hvilket betyder, at personalet svarer i generelle termer snarere end specifikt om de enkelte patienter, og de sundhedsprofessionelle overholder altid deres tavshedspligt.
De fleste pårørende kommer, når rådgivningen åbner, og så tager de tilstedeværende oftest en runde for at høre, hvad de enkelte pårørende kommer med den dag.
Det er i rådgivningen vigtigt, at de sundhedsprofessionelle kan håndtere alle følelser fra de pårørende. De er ofte frustrerede, vrede og afmægtige. De hyppigste problematikker, der bliver berørt i rådgivningen, er, om det er de pårørendes skyld, at patienten er blevet syg, om hvordan de pårørende skal håndtere situationen, og om de pårørende kan tillade sig at stille krav til den syge.
Også til fordel for patienterne
Hos Psykiatrisk Center får de positive tilbagemeldinger om rådgivningen både fra patienter og pårørende. De pårørende har været glade for at have et rum, hvor de kan spørge og blive hørt. Patienterne er også tilfredse med tiltaget. De er tit lettede over, at der er nogen, der kan forklare deres pårørende generelle ting om forløbet og sygdommen. Det er vigtigt for dem, at de ikke står med hele ansvaret selv. En anden positiv følge af rådgivningen er, at de sundhedsprofessionelle er blevet mere opmærksomme på de pårørende.
Desværre er der stadig nogle pårørende, der bliver tabt undervejs. De oplever, at det er svært at være pårørende i psykiatrien. Her mener Lene Malmstrøm, at det er vigtigt, at de sundhedsprofessionelle er gode til at gøre det tydeligt, at de pårørende er velkomne til at komme og ringe. De sundhedsprofessionelle er glade for dét, de pårørende kan supplere med i de enkelte forløb – og det skal også være tydeligt for de pårørende.
Fakta
Åben pårørenderådgivning hos Psykiatrisk Center Amager
Er normalt åben hver anden torsdag fra 16.15-18.00, og det varierer meget, hvor mange pårørende der kommer.
Gælder alle pårørende til indlagte patienter, men det gælder også i tiden efter en indlæggelse.
Erstatter ikke muligheden for at deltage i samtaler med læger på afdelingen, det er et supplement.
Patienterne informeres om, at tilbuddet eksisterer, men de skal ikke give tilladelse til, at deres pårørende kan deltage.