Yngre Læger vil have patienten i centrum

Nyhed

Bedre samarbejde med og om patienten, mere inddragelse og større fokus på kvalitet frem for produktivitet. Yngre Læger ønsker ifølge en medlemsundersøgelse en mindre kulturrevolution på hospitalerne.

Behandlingen i det offentlige sundhedsvæsen bør ikke kun handle om produktivitet og effektivitet, men i højere grad om at sætte patienten i centrum. For patienter er mennesker – de skal inddrages og høres, så sundhedsvæsenet kan drage nytte af de ressourcer, patienter og deres pårørende ligger inde med.

Det mener Yngre Læger ifølge en undersøgelse blandt foreningens medlemmer. Resultaterne blev præsenteret på konferencen "Vi behandler mennesker – ikke kun sygdomme" den 11. marts, hvor både ældre læger, politikere, hospitalsledelser og patientforeninger var inviteret.

Fem anbefalinger skal styrke patientforløbet

I forlængelse af undersøgelsens resultater har Yngre Læger lavet et nyt politikpapir, hvor de kommer med fem bud på, hvordan man kan styrke patientforløbet.

1. Patienten har krav på god kommunikation

Lægerne skal blive bedre til at tale med patienterne og i højere grad sikre, at patienten føler sig tryg og velinformeret.

Mange af problemerne handler om kommunikation, patienter føler sig overset og glemt, fordi hverdagen er alt for travl og fokus fra ledelsen ligger et andet sted. Hvis bare man havde tid til at tale sammen ville patientoplevelsen blive langt bedre, siger en af deltagerne fra undersøgelsen.

2. Sammenhæng i patientforløbet – ”ingen hjul på sengene”

Det skal være lægen, der kommer til patienten – ikke omvendt. Derfor må hjulene bogstavligt talt tages af sengene, så patienten oplever et sammenhængende forløb. Hvis der er for mange sektorovergange, specialer og faggrupper involveret, risikerer man at tabe patienten på gulvet.

3. Patienten skal have én behandlingsansvarlig læge og ét team

En ny organisering, hvor en læge og et team samarbejder og koordinerer patientens forløb skaber tryghed og sammenhæng for patienten.

Hvis læger var i et team, der tog sig af patienten fra start til slut, tror jeg, at patienterne fik en bedre oplevelse. Og hvis disse team kunne håndtere et bredt udsnit af diagnoser, ville patienterne ikke blive kastebolde mellem det ene og det andet speciale, påpeger en deltager i undersøgelsen

4. Patienten skal have støtte til selv at træffe valg

Læge og patient skal indgå i et partnerskab, hvor man sammen arbejder hen imod at give patienten større kontrol over egen situation. Udviklingen af ”beslutnings-støtte-værktøjer” skal hjælpe patienten til at forstå behandlingstilbuddene og vælge netop den behandling, der passer bedst.

5. Lægerne skal engagere sig i det hele menneske

Lægen skal møde patienten som menneske og ikke som sygdom. Empati og åbenhed over for patienten gør, at man kan udnytte de ressourcer, patienten og de eventuelle pårørende har – det øger både patienttilfredsheden og den lægefaglige tilfredshed.

Se resultaterne af hele undersøgelsen her.

Læs mere

Undersøgelsen viser:

  • 85 procent gerne vil samarbejde mere med patienterne om deres forløb.
  • 79 procent mener, at sundhedsvæsenet skal blive bedre til at inddrage patienterne og give dem medansvar.
  • 90 procent mener, at der er for meget fokus på produktivitet frem for kvalitet og at det går ud over patientkontakten.
  • 72 procent mener, at ét behandlingsteam vil gøre patientforløbet bedre.