Brugervenligt redskab giver bedre kvalitet og større tilfredshed

Nyhed

AmbuFlex er en ny måde at organisere patienters kontroller og undersøgelser på, så patienten får mere indflydelse på, hvornår og hvor ofte de skal i kontakt med hospitalet.

Spørgeskemaerne har en svarprocent på 85-95 procent, og det er markant højere end svarprocenten i andre lignende systemer. En af grundene er, at patienterne har mulighed for at svare både på papir og på internettet, så alle har mulighed for at svare. Det er blandt andet det, der gør AmbuFlex unikt, da de fleste lignende systemer kun er webbaserede.

AmbuFlex er allerede i brug

Den høje svarprocent skyldes også, at patienterne selv har stor interesse i at medvirke. AmbuFlex er korte spørgeskemaer, som på forhånd hjælper til at finde ud af, om der er behov for en konsultation og om konsultationen i så fald skal være telefonisk eller ved fysisk fremmøde.

Ambulante patienter med kroniske sygdomme går ofte til kontrol for en sikkerheds skyld. Men nogle gange kan patienten og klinikeren hurtigt blive enige om, at der egentlig ikke er behov for konsultationen, og patienten kunne derfor roligt have været blevet hjemme. AmbuFlex sikrer, at patienten ikke tager til en konsultation, som patienten ikke har brug for, og sundhedsvæsenet sparer samtidig tid og penge, siger klinisk lektor, overlæge og ph.d. Niels Henrik Hjøllund.

Niels Henrik Hjøllund er manden bag AmbuFlex. Han tog i sin tid fat i Hospitalsenheden Vest/Regionshospitalet Herning, der sagde ja tak til at udvikle og afprøve ideen.

Den nyeste version har nu kørt i snart et år og er i fast drift på to neurologiske afdelinger i Region Midtjylland, hvor patienter med epilepsi kan gøre brug af systemet. Om få uger åbner AmbuFlex for patienter med kronisk nyresygdom.

Patienter er glade for AmbuFlex

Erfaringen er, at patienterne føler sig hørt, fordi klinikeren under konsultationen – hvis det ud fra spørgeskemaet er blevet vurderet, at patienten har behov for en konsultation – spørger ind til de konkrete ting, som patienten selv har givet til udtryk i sin besvarelse af spørgeskemaet.

Patienterne udviser generelt stor tilfredshed med det nye system, som tager højde for patientens behov og ønsker. De sundhedsprofessionelle er også med til at skabe bedre kvalitet ved at fokusere på de patienter, der reelt har behov for konsultation.

Flere patientgrupper kan få gavn af AmbuFlex

Lige nu er det patienter med epilepsi, der kan gøre brug af systemet, men Region Midtjylland har også afprøvet det på andre patientgrupper – blandt andet nyrepatienter. Niels Henrik Hjøllund mener, at alle områder, hvor patientens oplevelser er det centrale for konsultationen, vil kunne få gavn af AmbuFlex.

Halvdelen af patienterne kan man undlade at tage kontakt til, fordi man gennem spørgeskemaet kan se, at denne halvdel ikke har behov for konsultationen, siger Niels Henrik Hjøllund.

Med AmbuFlex kan de sundhedsprofessionelle fokusere på de ”tunge” patienter, der kræver mere tid, og klinikerne undgår at bruge tid på unødvendige kontroller.

Den tid vi sparer, bruger vi på at tage andre patienter ind. Men AmbuFlex skal ikke misbruges som en måde at spare penge på, og de patienter som ønsker at komme til kontrol, skal selvfølgelig altid have mulighed for det. Det er simpelthen det første spørgsmål i spørgeskemaet, understreger Niels Henrik Hjøllund.

Et fleksibelt værktøj

En af styrkerne ved AmbuFlex er, at det er en udviklingsmodel og et system, der hurtigt kan justeres, så det passer til den enkelte hospitalsafdeling - både når det gælder opsætning, it og arbejdsgang.

AmbuFlex har et klart nationalt potentiale. Det gode er blandt andet, at AmbuFlex er placeret på hospitalet og ikke manifesteret i et privat firma langt væk. Man fjerner derfor et bindeled, så tingene går hurtigere, ligesom fejl hurtigere bliver rettet. Det kræver derfor heller ikke de store omlægninger af ressourcer, selv om der selvfølgelig er nogle sygeplejersker, der skal kigge skemaerne igennem.

Der er klart en fremtid i AmbuFlex, og vi har allerede nu været i kontakt med Sundhedsministeriet, der fandt projektet yderst interessant, så det lover godt, fortæller Niels Henrik Hjøllund.
AmbuFlex
  • Kroniske patienter udfylder et spørgeskema om deres symptomer og behov for konsultation.
  • Ud fra disse svar bliver patienterne kategoriseret i forskellige kategorier:
  • Grøn besvarelse: Patienten har ikke behov/ønske om en konsultation. Patienten får automatisk nyt spørgeskema efter f.eks. 12 måneder (den sundhedsprofesionelle afgører interval mellem spørgeskemaer).
  • Gul besvarelse: Patienten har ikke behov/ønske om en konsultation, men kan f.eks. have rapporteret at have en del symptomer. Her er systemet i tvivl, og en sundhedsprofesionel skal ind og vurdere besvarelsen, og afgøre om patienten skal kontaktes eller ej.
  • Rød besvarelse: Patienten har behov/ønske om en konsultation. Patienten kontaktes hurtigst muligt, enten pr. telefon eller ved en ambulant tid, efter ønske fra patienten.
  • AmbuFlex kører som fast drift på to neurologiske afdelinger i Region Midtjylland. Andre nuværende og planlagte implementeringer omfatter patienter med nyresygdomme, hjertesvigt, ADHD, neuromuskulære sygdomme og søvnforstyrrelser.
  • AmbuFlex er også udviklet som redskab til screening for depression.