Patienter får ret til uddannet bisidder i klagesager

Pressemeddelelse
none

Klagesystemet er svært at navigere i – og det er skræmmende at sidde til dialogmøde med den læge, man har klaget over. Men nu har patienter ret til hjælp af en uddannet bisidder fra Danske Patienter.

Den lille mand mod systemet. Den følelse sad 57-årige Bent Nielsen med, da han indgav en klage til Styrelsen for Patientsikkerhed over den behandling, han havde fået på hospitalet. Han blev tilbudt en dialogsamtale med sin læge, men følte ikke, at han kunne tage afsted på egen hånd. Nu har Sundheds- og Ældreministeriet givet patienter som Bent Nielsen ret til at få en uddannet bisidder med fra Danske Patienter.

Det er en vigtig ret, patienterne nu har fået. Det kan være svært at sidde alene over for et hold sundhedsprofessionelle, der er på hjemmebane, når man lige har været igennem et kompliceret og frustrerende forløb. Her kan en bisidder, der er fagligt klædt på til opgaven, være en stor hjælp, så det er virkelig positivt, at ministeriet nu har valgt at give patienterne en formel ret til at få en bisidder med, siger Anja Petersen fra Danske Patienter, som er projektleder på ordningen.

► Læs også: Mulighed for bisidder bliver permanent

Hjælp til at forstå systemet

Bent Nielsen havde problemer med sin skulder, men efter en operation blev det kun værre – en gene, som den læge, der havde opereret ham, ikke ville tilskrive operationen.

Bent Nielsen valgte at klage til Styrelsen for Patientsikkerhed og takkede i den forbindelse ja til at komme til dialogsamtale. Han havde behov for at få talt forløbet igennem med lægen under mere rolige omstændigheder end på en travl hospitalsgang. Men Bent Nielsen kendte ikke selv sundhedssystemet eller har pårørende, som gør, så han valgte at få en uddannet bisidder med fra Danske Patienter.

Jeg følte, at lægen var nødt til at lytte til mig og komme med tilfredsstillende svar på et sprog, som jeg forstår, fordi jeg havde en uddannet bisidder med. Det er guld værd at have en med, som er fagligt velfunderet, siger Bent Nielsen.

Ret til bisidder sikret ved lov

Med den nye lov bliver det frem over nemmere for patienter, der skal til dialogsamtale i forbindelse med deres klage til Styrelsen for Patientsikkerhed, at få en gratis bisidder med fra Danske Patienter. 

Bisidderne har gennemgået et særligt kursus og er fagligt klædt på til at støtte patienterne i den svære situation. Baggrunden for den nye lov er netop, at man gerne vil sikre, at dialogsamtalerne bliver mere ligeværdig for patienterne.

Karin Brems er en af Danske Patienters frivillige bisiddere. Hun er pensioneret sygeplejerske og har erfaringer med fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet. Den erfaring bruger hun, når hun tager med som bisidder.

Jeg kender systemet indefra, så derfor føler patienterne sig mere trygge, når de har en person som mig med til samtalen – og dialogen bliver helt sikkert mere ligeværdig, siger Karin Brems og tilføjer, at de sundhedsprofessionelle også tager godt imod bisidderne.

► Læs også: Evaluering af bisidderordningen

Sundhedsprofessionelle er positive

En af de sundhedsprofessionelle, der har taget godt imod bisiddere som Karin Brems, er ledende oversygeplejerske Tine Lundbak fra Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme. Hun deltager i flere dialogsamtaler om måneden, fordi centreret dækker hele Region Hovedstaden, og hun mærker en tydelig forskel på, om patienten har taget en pårørende med eller en uvildig, professionel bisidder:

De pårørende er ofte frustrerede – nogle gange endda mere end patienten selv er. Her løfter bisidderne samtalen til et andet niveau. De er velforberedte, de har styr på, hvad patienten mangler svar på, og de tænker i proces. Personligt synes jeg, det er ærgerligt, at der ikke er flere patienter, som tager en professionel bisidder med, siger hun.

Bisidderne er med til at sikre, at dialogsamtalen bliver en bedre oplevelse for både patienten og de sundhedsprofessionelle, men der er også et samfundsøkonomisk aspekt ved, at flere vælger dialog. For næsten hver anden patient vælger at frafalde deres klage efter samtalen.

Bent Nielsen er dog ikke med i den statistik – og det er der en god grund til. Han fik nemlig mere end blot en god dialog ud af sin samtale.

Jeg fik tilbudt yderligere undersøgelser, fordi jeg med hjælp fra bisidderen var vedholdende. De undersøgelser har nu vist, at mine gener skyldes operationen, siger Bent Nielsen, som vil bruge de nye oplysninger i sin ankesag om at få erstatning.

Fakta

none

Hvert år klager mere end 6.000 patienter til Styrelsen for Patientsikkerhed. Omkring hver femte klager takker ja til at komme i dialogsamtale i forbindelse med deres klagesag.

Danske Patienter har netop fået en bevilling på 400.000 kroner årligt fra Sundheds- og Ældreministeriet til at administrere et korps af frivillige bisiddere, som er klar til at rykke ud, når patienter ringer og har brug for støtte til deres dialogsamtale.

Læs mere om ordningen her.

Har du brug for en bisidder?

Hvis du har klaget til Styrelsen for Patientsikkerhed, og du er indkaldt til dialogsamtale, så kontakt os på telefon 33 41 47 60 – eller skriv til info@danskepatienter.dk

Karin gør en forskel

Karin er frivillig bisidder hos Danske Patienter. I videoen herunder fortæller hun, hvordan hun gør en forskel for patienter til dialogsamtalerne.