Korte høringsfrister er et alvorligt problem

Nyhed
none

2 timer og 43 minutter. Så kort lød fristen, da Danske Patienter midt i sommerperioden blev bedt om at kommentere et 11 siders notat. Resultatet er dårligere lovgivning, mener direktør Morten Freil.

Korte høringsfrister og deadlines midt i sommerferien er de senere år blevet et fast debattema i medierne i august. Og i år er ingen undtagelse. En opgørelse fra Altinget viser, at centraladministrationen har sendt 54 høringsbreve med deadline i skolernes sommerferie.

Danske Patienter har, som flere andre organisationer, igen i år været nødsaget til at kritisere, at der bliver sendt flere høringsbreve med frist midt i sommerperioden – og nogle endda kun med få timers frist – til trods for, at Folketingets egen vejledning om lovkvalitet anbefaler fire uger.

Det er dybt uhensigtsmæssigt med så korte frister i en periode, hvor medarbejderne – og dem, der er eksperter på området – holder ferie. Det giver dårligere høringssvar, og i sidste ende dårligere lovgivning, siger Morten Freil, direktør i Danske Patienter.

For en paraplyorganisation som Danske Patienter er de korte frister et særligt problem. Når Danske Patienter modtager et høringsbrev skal det nemlig sendes ud til medlemsforeningerne, som har den rette ekspertise og viden, inden Danske Patienter laver et gennemarbejdet høringssvar, der sendes retur til ministeriet.

Demokratisk problem

Konsekvensen af de korte frister er, at dem, lovgivningen berører, ikke bliver hørt.

Det er et demokratisk problem, som vi ikke forstår, at den øverste politiske ledelse kan være bekendt. Korte høringsfrister er til debat hvert år, uden at det er blevet bedre, siger Morten Freil og håber, at Folketingets formand vil gøre alvor af udmeldingen om, at hun nu tager sagen op med regeringen.

Læs mere på Altinget.dk

Fakta om høringer

Når et ministeriet sender et lovforslag eller et forslag til en bekendtgørelse i høring betyder det, at berørte foreninger og organisationer bliver bedt om at komme med skriftlige kommentarer.

Ifølge Vejledningen om lovkvalitet bør høringsfristen "være så lang, at de hørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar."

Danske Patienter afgiver ofte høringssvar, når der sker ændringer på sundhedsområdet.

Du kan se alle vores høringssvar her.