Akuttelefonen er endnu ikke i mål

Nyhed
none

Patienter venter stadig for længe, når de ringer til akuttelefonen 1813. Derfor mener Danske Patienter, at det fortsat er vigtigt at have fokus på, at opkaldene besvares hurtigere.

Patienter må stadig vente for længe, når de ringer til akuttelefonen 1813 - også selv om det går den rigtige vej med at nedbringe ventetiden. Ifølge Danske Patienter er det derfor vigtigt, at opkaldene fortsat besvares hurtigere, og at der fremover ses mere på kvaliteten i henvisningerne.

En ny evalueringsrapport fra kommunernes og regionernes fælles analyseinstitut KORA beretter om en hård begyndelse for akuttelefonen 1813, der har haft svært ved at leve op til Region Hovedstadens målsætninger for ventetid. Årsagerne til den længere ventetid kan blandt andet skyldes tidspres og udfordringer med at rekruttere den rette bemanding af sygeplejersker og læger. Samtidig skal den nye ordning også løse andre opgaver end den tidligere ordning, som de praktiserende læger drev.

Svartiderne viser, at der stadig er plads til forbedringer, men det går trods alt frem ad med at nedbringe akuttelefonens ventetider. Og det er vigtigt for de patienter, der ringer efter hjælp. Derfor er det også nødvendigt at understrege, at det ikke er en løsning at ændre på målsætningen om, hvor hurtigt et opkald skal besvares, siger Lars Engberg, formand for Danske Patienter.

Desuden mener Danske Patienter, at det i fremtiden vil være afgørende at have fokus på, hvorvidt patienterne bliver henvist korrekt, når de kontakter akuttelefonen. Det vil nemlig gøre det lettere at vurdere, om patienterne også får den kvalitet, de har krav op.

Læs sammenfatning af evalueringen her.