Facebook-ekspert om anonyme opslag: Patientforeninger skal forberede sig
Facebook vil indføre anonyme opslag i patientgrupper. Det gør det svært for brugerne at forholde sig kritisk til afsenderens motiver. Patientforeninger bør forberede sig, siger ekspert i sociale medier.
Patienter skal have mere glæde af hinanden i de lukkede Facebookgrupper. Sådan lyder det fra stifteren af Facebook, Mark Zuckerberg. Derfor introducerer platformen mulighed for, at man som bruger kan lave anonyme opslag.
På den måde kan de brugere, der ikke tør stille sig frem med navn og billede, få råd og vejledning til deres sygdom fra andre gruppemedlemmer. Det vil skabe mere aktivitet i grupperne – og dermed flere annoncekroner fra sundhedsindustrien, som Facebook vil satse mere på for fremtiden.
Svært at gennemskue afsender
Flere annoncekroner er en god deal for Facebook, men det kan få uheldige konsekvenser for de mange brugere, der er medlem af patientgrupperne i Danmark. Hos Sundhedsstyrelsen oplever man allerede i disse år udfordringer med de mange sundhedsdebatter, der florerer på de sociale medier, som kan indeholde mere eller mindre tvivlsomme råd til patienter.
Netop gennemsigtigheden bliver udfordret af muligheden for anonyme opslag, fordi modtageren får svært ved at gennemskue, hvem der er afsenderen af et opslag. Man kan for eksempel ikke udelukke, at de anonyme opslag åbner for, at industrien får nye kanaler til markedsføring – for eksempel ved, at en betalt patientinfluencer laver et opslag om et bestemt produkt.
Skjulte kommercielle interesser
Det vil ikke kun være et problem for brugerne, som bliver udsat for skjult markedsføring, men også for de patientforeninger, der administrerer lukkede patientgrupper på platformen, mener ekspert i sociale medier Astrid Haug. De anonyme opslag skal nemlig godkendes og formidles via gruppens administrator, og det er ofte en ansat i foreningen, som varetager den funktion.
Hun understreger, at hun ikke har kendskab til firmaer, som bevidst ikke overholder markedsføringsloven – for eksempel ved brug af patientinfluencers – men at det nu bliver sværere for alle at gennemskue, hvem der står bag opslag.
Influencers på sundhedsområdet
Brugen af influencers generelt er i vækst – og på sundhedsområdet er der sågar firmaer, der specialiserer sig i at parre indflydelsesrige patienter og virksomheder.
Hos Sundhedsstyrelsen er man også begyndt at bruge influencers i kampagner på sociale medier.
Det er dog vigtigt at klæde influenceren godt på med både faktuel viden om sundhed og reglerne for markedsføring, så brugerne ikke er i tvivl om, hvem der står bag.
Det er ikke altid, at sundhedsdebatterne på de sociale medier bygger på faktuel viden, men det er svært for Sundhedsstyrelsen at følge med over det hele og skride ind, hvis det er nødvendigt. Den opgave bliver ikke mindre af, at Facebook introducerer anonyme opslag. Derfor vil Sundhedsstyrelsen frem over have mere fokus på deres egen kommunikation målrettet patienterne.
Bliver testet i USA
Muligheden for anonyme opslag bliver i første omgang testet i USA, som er Facebooks hjemmebane, og hvor der er en mere lempelig lovgivning end i Europa. Hvornår det kommer til Danmark vides ikke.
For eksempel skal man som forening være påpasselig med at opfordre brugerne til at dele personlige ting – også selvom det er i et anonymt opslag.
Det kan især blive et problem, hvis Facebook kommer ud for datalæk. Det er sket før, og det vil ske igen, mener Astrid Haug. For selv hvis Facebook overholder alle de etiske spilleregler, og ikke sælger de informationer, de gemmer på brugerne til annoncører, så er der stadigvæk risiko for datalæk.
Kontakt
Astrid Haug
Astrid Haug er selvstændig kommunikationsrådgiver og ekspert i sociale medier.
Hun holder workshops og foredrag om sociale medier, og kommenterer på nye digitale tendenser i medierne.
Tidligere har hun været særlig rådgiver i Kulturministeriet, ligesom hun har arbejdet som pressechef på Christiansborg og Københavns Rådhus.
Eksempel: Her har Sundhedsstyrelsen brugt influencer
I kampagnerne ”Mindre Druk, Mere Fest” og ”Music Against Drugs” har Sundhedsstyrelsen i samarbejde med et bureau brugt en influencer til at formidle kampagnens budskab.
YouTuberen Rasmus Brohave tog en direkte dialog med den unge målgruppe om overdreven rus, hvorefter han lagde tre videoer op på sin egen YouTube-kanal.
De tre videoer fik 300.000 organiske visninger, 56 procent af seerne så filmene til ende, og mere end 10.200 teenagere interagerede med indholdet. Det svarer til over 1 million viste minutter.
Folkemødedebat: Skal min læge være digital?
Nye apps som Min Læge og Min Sundhed kommer i fremtiden til at gøre det lettere for patienten at komme i kontakt med almen praksis og tjekke henvisninger, laboratoriesvar og tidsbestillinger.
Kom og hør om dilemmaer og muligheder, når Danske Patienter inviterer til debat på Folkemødet.
Tid: 14. juni klokken 13:30-14:15
Sted: Danske Regioners telt