Forebyggelsescenter har succes med at inddrage brugerne
Evaluering af projekt viser, at brugernes følelse af at få indflydelse er øget markant – fra 56 procent inden projektet til samtlige adspurgte brugere. 95 procent har svaret.
”Styrkelse af brugerinddragelse hos brugere med kort uddannelse i Forebyggelsescenter Nørrebro”. Sådan lyder titlen på et projekt, som Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune gennemførte i perioden fra august 2013 til november 2014 på Forebyggelsescentret Nørrebro.
Nu viser evalueringen af projektet, at brugernes følelse af at få indflydelse er øget markant – fra 56 procent inden projektet til samtlige adspurgte brugere. 95 procent har svaret.
Brugere med kort uddannelse følte sig ikke inddraget
En del af baggrunden for projektet var Københavns Kommunes brugerundersøgelse fra 2012. Undersøgelsen viste, at brugerne ikke følte sig tilstrækkeligt inddraget – og især brugerne med kort uddannelse mente ikke, at de var med til at bestemme sammensætningen af deres forløb.
Borgernes fornemmelser var heller ikke helt ved siden af. Da inddragelsesprojektet med ViBIS gik i gang viste det sig nemlig også, at de ansatte i centeret ofte på forhånd havde vurderet, hvad den enkelte bruger kunne tænkes at ønske sig.
Samtalekort var en succes
Der var behov for en ny tilgang, hvor bruger og ansat sammen kunne planlægge det videre forløb. Derfor besluttede centret i samarbejde med ViBIS at indføre fælles beslutningstagning og udvikle samtalekort med inspiration fra den såkaldte Stenokasse.
Samtalekortene er et redskab, der understøtter prioritering og vægtning af indsatsområder i forhold til planlægning af et forløb. Det hjælper både brugerne og de ansatte med at strukturere samtalen, og er især gavnligt i forhold til at få de brugere på banen, som har svært ved at italesætte behov og ønsker. Kortene skulle vise sig at blive en succes.
Formålet med projektet var netop at styrke indsatsen for de svageste borgere – og på den måde mindske uligheden i sundhed.
Inddragelsespiloter viser vejen
Ud over initiativerne med fælles beslutningstagning og samtalekort er tre af de ansatte også blevet uddannet til inddragelsespiloter. Det vil sige, at de er trænet i at gå forrest i inddragelsesprojekter, og at kollegerne kan hente motivation og inspiration hos dem. Inddragelsespiloterne sikrer samtidig, at der er et fælles italesat værdigrundlag, så inddragelsen ikke er baseret på individuelle fortolkninger.
Nu føler alle brugere sig inddraget
Evalueringen af projektet viser, at indsatsen har båret frugt. I brugerundersøgelsen fra 2012 svarede 56 procent af brugerne, at de var med til at bestemme sammensætningen af deres forløb, mens 23 procent ikke oplevede at have indflydelse. Nu erklærer samtlige af de adspurgte brugere i projektet sig enige i, at de bliver inddraget. 95 procent af brugerne har svaret.
Fakta
Samtalekort
Billedkort, der kan bruges til at understøtte samtaler med patienten eller borgeren - blandt andet ved planlægningen af et forløb i forhold til:
Prioritering og vægtning af indsatsområder
Motivation for livsstilsændringer
At få brugerne til at italesætte mål og ønsker
Kortene er udviklet med inspiration fra Steno Diabetes Centers sundhedspædagogiske værktøjskasse.
Læs mere
Brugerundersøgelse 2012
Patientrettet forebyggelse – Sundheds- og Omsorgsforvaltningen (BRUS).