Kontrolbesøg på patientens præmisser

Nyhed

På Gentofte Hospital lader man i et nyt projekt patienterne beslutte, hvornår de skal til kontrol. For de kan selv bedst mærke, hvornår de har brug for et lægetjek.

En oplevelse af mere fleksibilitet i behandlingsforløbet, større selvbestemmelse, højere livskvalitet, færre konsultationer. Der er mange fordele, når patienterne får indflydelse på tilrettelæggelsen af deres behandling.

De mange fordele vil man nu give leddegigtpatienter på Gentofte Hospital mulighed for at opleve. Derfor vil man i et nyt projekt lade patienterne henvende sig, når de vurderer, de har behov for at blive set af en læge eller sygeplejerske.

Bedre håndtering af egen sygdom

Projektet hedder ”Åbent ambulatorium” og går ud på, at patienterne får undervisning i deres sygdom og oplæres i, hvordan og hvornår de bør henvende sig. Desuden får patienterne et særligt telefonnummer, som de kan henvende sig på, hvis de har brug for råd og vejledning fra klinikkens sygeplejersker.

Formålet er, at patienterne skal få bedre mulighed for at håndtere deres sygdom og få den rette behandling, når de behøver det. Samtidig skal det give patienterne hurtig adgang til hospitalet, fordi kalenderen ikke længere er fyldt op med rutinekontroller.

Behandling der passer til patientens liv

Vil du vide mere om, hvordan man inddrager patienter i eget behandlingsforløb? ViBIS har lavet et helt tema om metoden brugerstyret kontakt, hvor patienterne selv er med til at styre, hvornår de ønsker kontakt med sundhedsvæsenet. Læs mere her.

Fakta

Projektet begyndte den 1. februar 2015 og er dermed endnu i opstartsfase. Senere hen vil man undersøge effekten af projektet ved at sammenligne rutinekontrollen med den nye procedure, hvor patienterne selv henvender sig efter behov.