Lærere tester Skole for migs redskaber
Skolerne mangler hjælp til at understøtte børn med sygdom i at trives fagligt og socialt. Projektet Skole for mig har derfor udviklet redskaber, som nu bliver testet i to fokusgrupper.
Skole for mig har udviklet en række redskaber, der skal hjælpe lærere i deres arbejde med at inkludere og sikre trivslen hos børn med langvarig eller kronisk sygdom. Redskaberne kan dog også bidrage til trivslen for skoleelever uden sygdom, da de tager fat på generelle udfordringer i hverdagen.
Undervisningsredskaberne er udviklet sammen med børn, der selv er ramt af sygdom, og med antropologer ansat i Skole for mig. Redskaberne kommer til at ligge frit tilgængelige på denne hjemmeside, når de er færdige.
Inden lærere og pædagoger kan begynde at bruge materialet, bliver det tilpasset reaktionerne fra to fokusgrupper, som hjælper til at kvalificere indholdet. Fokusgrupperne består af både lærere, pædagoger og inklusionsmedarbejdere fra skoler i henholdsvis København, på Fyn og i Esbjerg.
Redskaberne inkluderer blandt andet af en online-quiz, der tester fordomme om sygdom, et skema, der kaster lys over syge børns særlige behov, og et værktøj, der kan måle børnenes energiniveau gennem skoledagen.
Positiv feedback
Ved den første fokusgruppe i København var der generelt positiv feedback på redskaberne. Deltagerne påpegede blandt andet, at redskaberne er velegnede til at aktivere børnene, så elever og undervisere i fællesskab kan få italesat problemer og finde frem til løsninger.
I næste uge tager Skole for mig til Svendborg, hvor endnu en fokusgruppe skal teste redskaberne og komme med input fra lærer- og pædagogperspektivet. Når redskaberne er blevet tilpasset den samlede feedback, bliver de tilgængelige for alle her.
Stemningsvideo
Ud over denne fokusgruppe i Købehavn gennemførte vi også en fokusgruppe i Svendborg.
I denne lille stemningsvideo sætter lærer Janni Voigt et par ord på, hvorfor det er en god idé at udvikle redskaber til skolerne.
Temadag til skoler
Skole for mig er i gang med at udvikle en temadag til skoleklasser, som blandt andet skal gøre eleverne bevidste om, hvordan det er at have en kronisk sygdom.
Temadagen er blevet testet på to skoler.