Lang sagsbehandling er et problem

Nyhed
none

Sagsbehandlingstiden for patientklager er over et år. Det er uværdigt for patienterne, mener Danske Patienter, der også er bekymrede for, at vigtigt læringspotentiale går tabt.

Patienter må vente over et år på at få aklaring på deres klage til Patientombuddet. Det er ikke alene uværdigt for patienter, der har oplevet fejl, men også et problem for systemet, fordi læringspotentialet går tabt, mener Danske Patienter.

Nye tal fra Patientombuddet viser, at antallet af klagesager i 2014 nåede et rekordstort niveau på cirka 7.000 – en stigning på 65 procent. Årsagen til det stigende antal klager skyldes blandt andet, at klageorganerne i 2011 blev lagt sammen, så der nu kun er én klageindgang. Samtidig blev det også muligt at klage over fejl i forløb – og ikke nødvendigvis over bestemte sundhedspersoner.

Læringspotentialet går tabt

Sammenlægningen er ifølge Danske Patienter positiv, fordi det er blevet nemmere og mere overskueligt for patienterne at klage. Det stigende antal klager er heller ikke i sig selv problematisk, fordi et kendskab til patienternes erfaringer giver sundhedsvæsenet mulighed for at rette op på fejl.

Men med den lange sagsbehandlingstid risikerer man ifølge Danske Patienter, at netop læringspotentialet går tabt.

Hvis der går for lang tid, før klagesagen behandles, bliver der ikke fulgt op på fejlen, og man risikerer, at andre patienter bliver udsat for samme fejl. Samtidig kan den lange sagsbehandlingstid på længere sigt betyde, at patienterne helt undlader at klage – og så mister sundhedsvæsenet et meget vigtigt læringspotentiale, siger Lars Engberg, formand for Danske Patienter.

Flere ressourcer og dialogsamtaler kan hjælpe

Danske Patienter håber og forventer, at problemerne bliver løst i forbindelse med den kommende store evaluering af klagesystemet. Men det er oplagt, at der bliver tilført flere ressourcer til området, så ekspeditionen af sagerne går hurtigere.

Den nemme løsning er, at der skal flere ressourcer til at behandle klagerne, siger Lars Engberg til Politiken.dk

Desuden mener Danske Patienter, at en styrkelse af de dialogsamtaler, som patienterne bliver tilbudt med den person eller afdeling, de vil klage over, kan tage en del af presset. Danske Patienter har siden 2013 stillet bisiddere til rådighed til netop disse dialogsamtaler – og det har hjulpet patienter med at få afklaring på en række vigtige spørgsmål, inden de tager endeligt stilling til, om de ønsker at gå videre med klagen.