Ministeren tror på brugerinddragelse

Nyhed

Sundhedsministeriet har netop erklæret, at patientinddragelse skal være en selvfølge i sundhedsvæsenet. Nu skal der fokus på, hvordan de sundhedsprofessionelle bliver rustet til opgaven.

Det skal være en indgroet kultur i sundhedsvæsnet, at læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale inddrager patienter og pårørende i behandlingen. Sådan lyder det i en ny pressemeddelelse fra sundhedsminister Nick Hækkerup.

Ifølge Danske Patienter er det rigtig positivt, at der fra politisk hold bliver bakket op om et sundhedsvæsen, hvor patienten er i centrum.

Med til pressemeddelelsen fra sundhedsministeriet er også et sidepapir, der mere konkret beskriver, hvordan visionen for brugerinddragelse skal opnås. Her bliver der blandt andet lagt vægt på, at de sundhedsprofessionelle skal have opbygget viden, kompetencer og redskaber, så de systematisk kan inddrage patienter og pårørende – og det er helt i tråd med, hvad Danske Patienter tidligere har påpeget.

De sundhedsprofessionelle efterspørger redskaber

I januar 2014 offentliggjorde ViBIS en undersøgelse blandt 2000 sygeplejersker og 2000 læger i samarbejde med Dansk Sygeplejeråd og Lægeforeningen. Undersøgelsen viste, at der var bred opbakning til at inddrage, men de mangler viden om metoder og redskaber, ligesom de strukturelle vilkår forhindrer det i at ske.

De sundhedsprofessionelle vil rigtig gerne inddrage både patienter og pårørende, men fordi de ikke er klædt på til opgaven, bliver inddragelsen kun sporadisk. De mangler simpelthen redskaber og rammer, der understøtter systematisk inddragelse. Derfor er vi rigtig glade for, at det netop er disse elementer, ministeren har fokus på, siger formand for Danske Patienter og ViBIS, Lars Engberg.

Systematisk inddragelse øger ligheden

Erfaringerne fra andre undersøgelser viser desuden, at i en travl hverdag, hvor der ikke er fokus på strukturer, der understøtter en systematisk inddragelse af alle patienter, der vælger sundhedspersonalet selv hvem de inddrager – og det vil ofte være de mest ressourcestærke patienter, der selv er i stand til at formulere spørgsmål og stille krav.

Hvis man formår at systematisere inddragelsen af brugerne, giver det ikke blot bedre livs- og behandlingskvalitet for den enkelte, men er også med til at sikre lighed i behandlingen, hvor de mindre ressourcestærke patienter også bidrager med viden og får gjort deres præferencer gældende.

Læger og sygeplejersker kender til behandling og pleje, men de skal også lære patienten at kende, for at sikre den rette indsats for den enkelte. Selvom det kræver tid at have den rigtige dialog med patienten, er det god en investering i sidste ende, fordi det sikrer bedre og mere effektive forløb, slutter Lars Engberg.

Danske Patienter og ViBIS ser derfor frem til, at elementerne i regeringens strategi for styrket patientinddragelse bliver omsat til praksis.

Se hele sidedokumentet fra Sundhedsministeriet her.