Nu bliver klagesystemet digitalt

Nyhed
none

Danske Patienter er positive omkring udviklingen, der kan lette sagsbehandlingen for både patient og system.

Fra den 1. december bliver det obligatorisk at bruge digitale selvbetjeningsløsninger, når patienter skal klage over behandling i sundhedsvæsenet. Danske Patienter er positive omkring digitaliseringen, der kan gøre sagsbehandlingen mere fleksibel for både patient og system.

I 2014 klagede næsten 7000 patienter til Patientombuddet over en behandling i sundhedsvæsenet. Fremover bliver det obligatorisk, at patienter skal indgive klagerne til Patientombuddet digitalt.

Ændringen sker i anledningen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi mellem borgere og den offentlige sektor. Foruden klager til Patientombuddet gælder det også områder som indgivelse af klager over Patienterstatningens afgørelser til Ankenævnet for Patienterstatningen, indgivelse af klage over sundhedspersoner til Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, samt ansøgning om tilskud til lægemidler købt i andet EU/EØS-land.

En lovende udvikling

Danske Patienter er positive omkring den digitale udvikling, som kan understøtte fleksibiliteten i patientens hverdag.

Digitalisering er positivt, hvis det understøtter, at patienten, der har en masse kontakter til borgerservice og andre myndigheder til hverdag, kan sidde om aftenen og indsende sine papirer digitalt frem for at møde op. Vi håber, at digitaliseringen kan være med til at effektivisere sagsbehandlingen og forkorte ventetider, siger formand Lars Engberg fra Danske Patienter.

Selvom Danske Patienter ser flere fordele ved digitaliseringen er det dog nødvendigt, at man husker de patienter, der ikke er i stand til at klage digitalt, så de kan få hjælp.

Læs mere om digitaliseringsstrategien her.

Læs mere

Digitaliseringsstrategien

  • Er en trinvis overgang til obligatorisk selvbetjening mellem borgere og offentlige myndigheder.
  • Den 1. december bliver 23 selvbetjeningsløsninger obligatoriske – herunder klager til Patientombuddet, klager over sundhedspersoner til Disciplinærnævnet, klager over Patienterstatningens afgørelser il Ankenævntet for Patienterstatningen samt ansøgning om tilskud til lægemidler købt i andet EU-land.

Læs mere her.

Fakta

Klager til Patientombuddet

  • I 2014 oprettede Patientombuddet næsten 7000 klagesager. Samme år blev 5600 patientklager afsluttet.
  • Antallet af patientklager har gennem de sidste år været stigende.
  • I 2014 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 13,3 måneder.

Læs mere her.