Nyt lovforslag kan styrke kvaliteten i de kommunale sundhedstilbud

Høringssvar
none

Nyt lovforslag er et vigtigt skridt i den rigtige retning mod at skabe rammerne for en kvalitetsudvikling af det nære sundhedsvæsen, mener Danske Patienter. Men barriererne for samarbejde mellem regioner og kommuner er fortsat uløste.

Den kommunale del af sundhedsvæsenets samlede indsats har i mange år har været dekoblet fra resten af sundhedsvæsenet, og der i den grad behov for at styrke kvaliteten af de sundhedstilbud, man møder som patient her, uanset om man lever med en kronisk eller langvarig fysisk eller psykisk sygdom.

Der er massive udfordringer mange steder i de kommunale sundhedsindsatser, hvor kvaliteten er alt for svingende og afhængig af, hvilket postnummer, man har bopæl i, skriver Danske Patienter i høringssvar.

Vigtigt med bindende kvalitetskrav

Derfor er Danske Patienter positive over, at man med et lovforslag vil skabe rammerne for en national kvalitetsplan for det nære sundhedsvæsen. I særdeleshed er det positivt, at man indfører hjemmel til, at ministeren kan udstede bindende kvalitetskrav til opgavevaretagelsen som del af de kommunale sundhedsindsatser.

Vi noterer med tilfredshed, at der er tale om bindende og konkrete kvalitetskrav til kommunerne, og at kvalitetskravene skal bidrage til en styret og systematisk indsats, skriver Danske Patienter i høringssvar.

Udfordringerne med barrierer for samarbejde er ikke løst

Myndighedsansvaret for de konkrete sundhedsopgaver er dog fortsat placeret hos henholdsvis regioner og kommuner. Dermed løser lovforslaget ikke de barrierer for samarbejde, som i dag er medvirkende til, at der i mange patientforløb ikke er sammenhæng i indsatsen.

Som det er i dag, er der nemlig en række centrale udfordringer, som kan spores tilbage til, at regioner og kommuner arbejder inden for hver deres økonomiske ramme, hvor man har en tendens til at fokusere på, hvad der kan betale sig for det enkelte hospital eller den enkelte kommune.

Det medvirker til, at tilrettelæggelsen af behandling på tværs af sektorer ofte ikke tager højde for, hvad der vil være bedst for den enkeltes forløb, ligesom det medfører dårlig koordination på tværs af sundhedsvæsenet. Samlet set går det ud over patienterne, som kan opleve over-, under- eller fejlbehandling, øget ventetid eller have svært ved at få de hjælpemidler, de har brug for, skriver Danske Patienter i høringssvar.

Læs hele høringssvaret her.