Nyt projekt indfører PRO på patientens præmisser i appen Mit Sygehus
Forskning viser, at PRO kan påvirke relationen mellem patient og kliniker positivt, hvis det tilrettelægges på den helt rette måde - OUH og Trygfondens ’PRO på patientens præmisser’ er et godt eksempel.
På Odense Universitetshospital har man — med støtte fra Trygfonden — udviklet et nyt modul målrettet patienter med kronisk tarmbetændelse i den efterhånden udbredte app, Mit Sygehus. I modulet kan patienten selv rapportere symptomer, vælge hvad der skal deles med sundhedspersonalet og endda kommunikere skriftligt med sygeplejerskerne imellem konsultationer.
Disse ting er særligt vigtige for patienter med kronisk tarmbetændelse, da en stor del af deres behandling sker i fællesrum med andre patienter, og det derfor kan være svært for sygeplejersken at skabe den nødvendige fortrolighed til at italesætte de symptomer, patienter opfatter som private.
I designprocessen har projektet inddraget brugerne — både patienter og sundhedsprofessionelle — og det har formet den måde, de bruger PRO-data på, både via appen og i læge- og sygeplejerskekonsultationer.
Nytænkning af PRO-skemaer
Inden projektet brugte man også PRO som et redskab, men det var i den klassiske forstand, hvor patienterne fik udleveret et skema med standardiserede spørgsmål, de skulle svare på.
I projektet droppede man ikke det ”klassiske” PRO-skema fuldstændig, men udviklingsprocessen på afdelingen har åbnet op for diskussion af, hvorfor man stiller spørgsmålene, og hvad de skal bruges til.
Inddragelse sikrer, at PRO er på patientens præmisser
Inden udviklingen af appen lavede teamet bag projektet fire fokusgruppeinterviews med omkring 30 patienter med forskellige sygdomsniveauer og aldersgrupper. De blev spurgt, hvad de oplever i deres hverdag, hvad de finder udfordrende, og hvilke behov de har.
I selve designprocessen blev alt skabt i et samarbejde mellem forskellige fagligheder og eksperter — softwareudviklere, klinikere, patienter, PRO-eksperter med mere.
Det afspejles også i selve appen, hvor der er et modul, der hedder ’Mine symptomer’. Her er der nemlig ingen foruddefineret tekst til symptomerne.
Patienterne definerer selv en skala, de går ind og vurderer på. Det behøver altså ikke være ’fra 1-10’, da den kan justeres til eksempelvis 1-5 eller 1-13. For forståelsens skyld er der sat henholdsvis en glad og trist smiley på hver ende af skalaen, så man forstår, hvad værdierne står for.
Symptomer hænger tit sammen med bestemte begivenheder i hverdagen, så appen laver patienternes symptomer om til grafer, hvor patientens selvrapporterede begivenheder også fremgår.
Relationen mellem patient og sygeplejerske er blevet bedre
Patienterne vælger, om de vil dele deres data med sygeplejerskerne eller blot bruge appen til at huske egne symptomer.
Det delte data ryger ind på en oversigt, som sygeplejerskerne går igennem hver dag, og her tjekker de, om nogen har scoret inden for det ’røde felt’ flere gange i træk — altså har symptomer, der er særligt vigtige at tage sig af. Mailboksen indeholder PRO skemaer, symptomregistreringer og almindelige tekstbeskeder — og tjekkes dagligt.
Man kunne have frygtet, at den direkte kanal til at kommunikere skriftligt med sygeplejerskerne ville blive en tidsrøver, hvis patienterne tog mere kontakt end nødvendigt, men det har ikke været et problem.
Alt i alt tyder det på, at projektet har bidraget positivt til relationen mellem patient og klinikere. Hvor sygeplejerskerne før havde svært ved at opbygge fortrolighed med patienterne grundet de fysiske omstændigheder, så har de nu en platform, der gør det muligt at kommunikere på patientens præmisser — uden andre lytter med.
Du kan læse mere om projektet og finde evalueringen lige her.
Hvad er PRO-data?
PRO-data (Patient Reported Outcome Data) er data om patientens helbredstilstand – herunder fysiske og mentale helbred, symptomer, helbredsrelateret livskvalitet og funktionsniveau. PRO-data er rapporteret direkte af patienten.
PRO-landskabet
Sundhedsvæsenets brug af PRO-data vokser. Derfor har PRO-sekretariatet i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsministeriet og MedCom udviklet et PRO-Danmarkskort.
Danmarkskortet er et digitalt værktøj, der giver overblik over PRO-aktiviteter og -initiativer i Danmark. Kortet er en videreudvikling af det Telemedicinske Landkort.
Du kan finde Danmarkskortet her.
Fordele ved organisatorisk inddragelse
Kan det betale sig at inddrage patienter og pårørende på det organisatoriske niveau?