Pårørende får særlig rådgivning

Nyhed

I pårørenderådgivningen på Psykiatrisk Center Amager besvarer sundhedsprofessionelle mange af de spørgsmål, der trænger sig på hos de pårørende. Patienterne er lettede.

De pårørende er vigtige i psykiatrien. Det mener de hos Psykiatrisk Center Amager, hvor man har valgt at have et større fokus på de pårørende til psykiatriske patienter. Det sker i form af tilbud om en åben pårørenderådgivning. Baggrunden for at rådgivningen blev etableret var, at sygeplejersker på nogle afdelinger kom til at snakke om, at der manglede tilbud til de pårørende.

Vi oplevede, at der var for lidt plads til de pårørende, og der var for lidt tid til at have fokus på, hvad det vil sige at være dem. Det er de pårørende, der bærer – det er dem, der altid har været der for patienten, og det er dem, der vil blive ved med at være der – så der er grund til at tage vare på dem, siger sygeplejerske Lene Malmstrøm.

Målet med rådgivningen er at høre efter, hvad de pårørende har brug for og at stå til rådighed i to timer med den viden, tavshedspligt og erfaring, som de professionelle har.

Tilrettelagt efter de pårørendes behov

De pårørende til psykiatriske patienter kan komme til åben pårørenderådgivning med alt det, som optager dem i deres nuværende situation, og så er der to fagpersoner, typisk en socialrådgiver og en fra plejepersonalet, der står til rådighed. Pårørende kan her stille alle deres spørgsmål til de sundhedsprofessionelle. Rådgivningen er anonym, hvilket betyder, at personalet svarer i generelle termer snarere end specifikt om de enkelte patienter, og de sundhedsprofessionelle overholder altid deres tavshedspligt.

De fleste pårørende kommer, når rådgivningen åbner, og så tager de tilstedeværende oftest en runde for at høre, hvad de enkelte pårørende kommer med den dag.

De fleste foretrækker at blive siddende i plenum, så man kan drøfte problematikkerne i fællesskab og høre fra andre i lignende situationer. Hvis der er en pårørende, der har det rigtig skidt, så er der en af rådgiverne, der snakker med den person i enrum. De pårørende må komme, uanset hvor dårligt de har det, udtaler Lene Malmstrøm.

Det er i rådgivningen vigtigt, at de sundhedsprofessionelle kan håndtere alle følelser fra de pårørende. De er ofte frustrerede, vrede og afmægtige. De hyppigste problematikker, der bliver berørt i rådgivningen, er, om det er de pårørendes skyld, at patienten er blevet syg, om hvordan de pårørende skal håndtere situationen, og om de pårørende kan tillade sig at stille krav til den syge.

Også til fordel for patienterne

Hos Psykiatrisk Center får de positive tilbagemeldinger om rådgivningen både fra patienter og pårørende. De pårørende har været glade for at have et rum, hvor de kan spørge og blive hørt. Patienterne er også tilfredse med tiltaget. De er tit lettede over, at der er nogen, der kan forklare deres pårørende generelle ting om forløbet og sygdommen. Det er vigtigt for dem, at de ikke står med hele ansvaret selv. En anden positiv følge af rådgivningen er, at de sundhedsprofessionelle er blevet mere opmærksomme på de pårørende.

De sundhedsprofessionelle er blevet modigere til at sige til de pårørende, at de selv kan søge læge, hvis de oplever, at der er behov for det – for eksempel hvis den pårørende ser ud til at kunne udvikle en depression eller en belastningsreaktion, siger Lene Malmstrøm.

Desværre er der stadig nogle pårørende, der bliver tabt undervejs. De oplever, at det er svært at være pårørende i psykiatrien. Her mener Lene Malmstrøm, at det er vigtigt, at de sundhedsprofessionelle er gode til at gøre det tydeligt, at de pårørende er velkomne til at komme og ringe. De sundhedsprofessionelle er glade for dét, de pårørende kan supplere med i de enkelte forløb – og det skal også være tydeligt for de pårørende.

Fakta

Åben pårørenderådgivning hos Psykiatrisk Center Amager

Er normalt åben hver anden torsdag fra 16.15-18.00, og det varierer meget, hvor mange pårørende der kommer.

Gælder alle pårørende til indlagte patienter, men det gælder også i tiden efter en indlæggelse.

Erstatter ikke muligheden for at deltage i samtaler med læger på afdelingen, det er et supplement.

Patienterne informeres om, at tilbuddet eksisterer, men de skal ikke give tilladelse til, at deres pårørende kan deltage.