Patienten er i centrum på fremtidens sygehus

Nyhed
none

230 ledere og medarbejdere fra de fem regioner var mødt op til konferencen "Nye trends i samarbejde og organisering". På fremtidens sygehus er patienten i centrum og medarbejderne er flexperter.

Fremtidens sundhedsvæsen er både præget af fagspecialisering og samarbejde på tværs – men hvordan får man de to ting til at spille sammen i praksis? Til en konference i Odense den 26. januar blev svaret blandt andet, at man skal sætte patienten i centrum, mens medarbejderne skal være flexperter.

Sundhedsvæsenet er under forandring. Sygdomsbilledet ændrer sig, der er stigende fokus på at få skabt sammenhæng i patientforløbene på tværs af fagområder og specialer – samtidig med, at udviklingen i sundhedsvæsnet går i retning af stadig mere specialisering. Der er også gang i mange nye sygehusbyggerier, og de nye sygehuse indrettes, så de både understøtter specialiseringen og tanken om patienten i centrum.

På en konference i Odense den 26. januar med titlen ”Nye trends i samarbejde og organisering” blev de mange udfordringer, som ændringerne i sundhedsvæsnet giver for medarbejderne og lederne på sygehusene debatteret.

Fremtidens ansat er flexpert

Det blev blandt andet fremhævet, at fremtidens medarbejdere skal være flexperter. De skal være dygtige til deres fagområde og til at samarbejde på tværs af fagområder, samtidig med at de møder og håndterer mange forskellige patienter med forskellige forudsætninger.

Vi er mennesker her, vores kollegaer er mennesker og det er mennesker, der er inde i patienterne. Mennersker er ikke ens, så de er ikke lige til at proppe på en formel – derfor er fleksibilitet vigtigt, sagde Per Bennetsen, koncerndirektør i Region Sjælland.