Patienter får støtte i klagesager

Nyhed

Danske Patienter undersøger muligheden for at etablere et bisidderkorps, der kan støtte patienter ved lokal dialog i klagesager.

Patienterne fik i januar udvidet deres muligheder for at klage og fik desuden ret til en samtale med deres region, når noget er gået galt. Ligeledes har patienterne fået mulighed for at tage en person med til samtalen - en bisidder - der kan fungere som støtte for patienten.

I dag eksisterer der dog ikke bisiddere til netop denne funktion, derfor har Danske Patienter besluttet at undersøge muligheden for at oprette et bisidderkorps. Organisationen har søgt støtte fra Tips- og Lottopuljen og har modtaget midler til at udvikle et koncept, der kan danne baggrund for etableringen af et bisidderkorpset i praksis. Et korps, som patienter kan trække på, hvis de ønsker støtte til en lokal dialog i forbindelse med en klagesag.

Bliver konceptet godkendt vil Danske Patienter uddanne bisiddere og teste ordningen i 50 klagesager. Bliver ordningen en succes, vil Danske Patienter arbejde for at etablere et permanent bisidderkorps.

Danske Patienters bisidderprojekt får navnet Bisidder til lokal dialog og løber fra 1. november 2011 til udgangen af 2012.

Fakta

Den 1. januar 2011 blev Patientombuddet etableret som en ny myndighed under Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Med Patientombuddet er patienters klagemuligheder udvidet, så man fremover både kan klage over navngivne personer og over samlede forløb.

Som led i den nye ordning får patienterne, som har indgivet en klage over en sundhedsperson eller et forløb, nu ret til et tilbud om en dialog med regionen, hvor de har mulighed for at tage en bisidder med.